lördag 11 maj 2019

Statusrapport i rabatten och en ny bekantskap.

Jag skulle ut och och fotografera blommorna i trädgården, men grannens katt smög upp bakifrån och ställde sig i vägen. Efter lite kel, var han nöjd och jag fick jag börja plåta. 


Här är de fantastiska blommorna jag ville fotografera när katten avbröt. Underbara gullvivor och pärlhyacint. Vilka fantastiska färger gullvivorna har. Vilken variation.


I bakgrunden står pionen Karl Rosenfeldt, den har verkligen kommit upp långt de senaste dagarna.


Nedan syns pionen Maxima festiva. Den kommer bli magnifik i år. Jag har lagt ut småsten runt pionen. Det efter att jag sett att många "pionister" rekommenderar det för att pionen inte ska få mögel.


Jag älskar mina kungsängsliljor, Upplands landskapsblomma. Jag började med ett handfull lila och nu har de spridit sig bra i rabatten. Nedan syns några av mina vita varianter. Jag har däremot inte planterat dem utan har planterat lilarutiga vanliga. Dessa  vita har kommit upp ändå.


På bilden nedan syns det snygga rutmönstret på blomman. På stjälken närmast kameran sitter det två blommor på samma stjälk. Så vackra.


Nu börjar den bli gulare. Gulltöreln har en så fantastisk färg.


Flocktulpan, Tulipa tarda blommar nu, trots kylan....


...blommar gör också den här alldeles bedårande röd/gula tulpanen.


Något som inte blommar än är min buskpion High noon. Här är en av knopparna.


Kolla dessa, de är så vackra. Färgkombinationen  "bara blev" alldeles av sig självt. Jag gillar bäst när jag inte behöver hålla på alltför mycket utan rabatten sköter sig själv.


Nedan syns vad korta några av blommorna är, stjälken är i det närmaste obefintlig och de når knappt upp ur bladrosetten.


Sen måste jag bara visa en ny bekantskap jag gjorde idag när mina vänner kom på besök och överlämnade en...
...Tulpan pelargon som heter "Pink Pandora", helt otroligt vacker.

Tack mina fina vänner! 💖


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar