måndag 18 mars 2019

Pioner, pioner, pioner: Festiva Maxima

Luktpion "Festiva Maxima" Paeonia lactifora

(Registrerad 1851 av Auguste Miellez, Frankrike)


Färg: Vit, med mörkröda penseldrag
Höjd: Ca 90 till 100 cm
Blomtid: juni/juli
Blomman: Dubbel/fylld. Som en gräddbakelse. Behöver stöd eftersom blommorna är för tunga för stammen. Regnar det vill den gärna gå av och vika sig då blomman blir tung av regnvattnet.
Doftar: sött, vanilj- och liljekonvalj


Jag ville ha fler pioner än de jag hade. Jag kikade runt lite och fastnade för den fantastiska: Festiva Maxima. 
Festiva Maxima är, vad jag förstår, en av de äldsta pionsorterna och registrerades redan 1851. Det är en luktpion som doftar underbart.  Den har en vit fylld maffig gräddbakelse till blomma. Några av blommorna får som röd-cerisa penseldrag i dem. Helt galet vacker. 

Jag blev så förtjust i den att jag för knappt två år sedan köpte en till som planterades på baksidan av huset. Den blommade med en blomma i år.



Myrorna gillar den föresten. De är helt galna i den, vad jag tror, söta vätska som  utsöndras.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar