torsdag 14 mars 2019

Dags för årets trädgårdsmässa 2019

Nu i mars är det dags för en av årets större händelser för oss som är intresserade av  odling, växter och andra härligheter som rör trädgård nämligen trädgårdsmässan:




En trädgårdsmässa där man både kan njuta och inspireras av nya ideér i utställningar som "Årets balkonger 2019" eller "Årets idéträdgårdar 2019"
men också göra inköp av växter och lökar, gå på seminarier, workshops eller bara kliva runt och njuta och träffa likasinnade.

Eller som de själva skriver på hemsidan:

"Trädgårdsmässan, Nordiska Trädgårdar, är den största och populäraste trädgårdsmässan i Norden. Här finns inspirationsutställningar och seminarier med experter, trädgårdsprofiler och inspiratörer. Som besökare kan du handla allt till trädgården, balkongen, kolonilotten och utemiljön och få med dig hem den rådgivning du behöver. "


Mässan håller på i 4 dagar med början den 21 mars. 

Jag var där förra året. Där inhandlade jag min älskade Agaphantus, Afrikas blå lilja. 

Så här såg den ut i somras. Jag hade turen att den blommade redan första året. Inte för jag vet om de brukar vara svåra att få att blomma första året... Men ändå, lycklig var jag.

I år tänker jag också åka till mässan. Jag har lite funderingar på vad jag ska inhandla i år. Däremot kommer jag, vis efter att ha burit som en galning på tunga kassar förra året, ta med min fina "dra-maten" för att packa ner inköpen i.

Planeringen för inköp är redan igång. Jag har skrivit listor och kikat på utställarlistan för att se vilka jag kan tänkas vilja besöka. 
Jag har dessutom laddat ner appen och där kunnat kryssa för mina favoriter bland utställare. Då hamnar de som en stjärna på mässkartan och jag kan lätt se var de finns i lokalen.

På mässan finns i alla fall massor att se, man kan gå många mil i hallen. 
Det finns ju en massa montrar att välja på, innehållande allt från matvaror, lökar, buskar, tidningar, butiker (både trädgårds- och andra), handelsträdgårdar, verktyg, dekoration, pooler, urbildning....
På mässan finns också trädgårdsföreningar och andra organisationer. En av dem är  Svenska Pionsällskapet. 

Inköp var det ja, jag vet att jag alltid "råkar" köpa saker jag inte planerat köpa. Vi får se vad det kan bli för extra i år.
Jag har i alla fall planerat att köpa lökar från Dijkhof Flower Bulbs.
 I år ska jag se om de har rosenstav igen. 


 Jag är också sugen på Rudbeckia (solhatt) Cheyenne Spirit, förhoppningsvis finns de som lök/knöl annars tar jag mig till Impecta fröhandel och köper en av deras fröpåsar.

Bild  lånad från Impectas hemsida

 En annan blomma och färg jag är sugen på är röd oktoberaster.

Bild från Blomsterlandets hemsida

I år tänker jag se om de har några hallonbuskar. Den jag kikat på är en sort som heter "Ruby beauty" 

Bild lånad från Horto greens hemsidan

Det är en lågväxande ny hallonsort utan taggar som jag har planerat ska bo i en större zinkbalja. Sen hoppas jag att den ska trivas och ge en massa frukt redan i sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar