måndag 18 februari 2019

Det är fortfarande vinter

Snön har smält bort fantastiskt fort. 
Fast jag är inte förvånad då det började med flera dagars ihållande regn och fortsatte med både plusgrader sol och varmt.
Tackolov kan man väl säga. För har snön väl börjat smälta bildas tjocka islager med glaciäris. Vansinnigt läskigt att försöka ta sig fram på.

Trots att almanackan ännu visar på vinter så har jag så smått börjat samla på mig lite lökar att plantera ut, när våren är här. Jag satsar i alla fall på lite vårblommor inne.
Först ut var ett inköp på ortens ICA-butik. Där hittade jag ett par primulor. De blommade snabbt över, ska försöka hålla dem vid liv tills de är dags att plantera ut.

För en vecka sedan drog jag till IKEA. Där botaniserade jag runt en stund och hamnade till slut bland krukväxterna. 
 Där hittade jag lite krokus
Jag köpte både vit och lila för senare utplantering.


De ser lite roliga ut innan bladen växt till sig.

Så var det ju dags för alla hjärtans dag. Då köptes inga lökar, även om jag bad maken kika efter det i butiken. Men icke. Det är för tidigt ännu. Nu gjorde det ingenting för kolla vilka tjusiga tulpaner jag fick. Helt underbart krispiga och vacker rosa i två olika sorter.


Ljuvliga färger

Närbild 


De växte som ogräs och blev alldeles för långa för vasen, så idag kapade jag dem minst ett par decimeter och så ner i vasen igen.




Trädgården ja, här hemma ligger snön fortfarande djup i rabatterna. Vi får ju inte skotta ut den från tomten när vi skottar, så den hamnar i rabatten. Där blir den kvar länge. Vintern är ju verkligen inte över än, så den får ligga kvar. Annars brukar jag, när vårvärmen kommer, skotta ut snön igen på den asfalterade uppfarten för att den ska smälta fortare.

Nedan har lite gullviveblad börjat ta sig upp i skydd av de nedvissnade stammarna från pionen.


Här nedan syns en liten grågrön späd början på nytt liv av kärleksörten. De gamla får stå kvar och skydda de nya ännu så länge.


Rosen har också börjat visa att det är liv i den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar