söndag 2 september 2018

Ideér, planering, "utförande".

Processen med förändring börjar oftast med att jag irriterar mig på någonting i trädgården. En känsla av att nåt är fel eller inte bra. Sen går jag och blänger snett varje gång jag går förbi.
Hjärnan går i hundranittio, jag kan sitta och glo på stället eller fika ute och snegla dit för att se vad jag kan göra för att göra det bättre.

Jag är lite som Professor Balthazar... Ni vet han som funderade och funderade och så... kom han på hur han skulle göra.

I det här fallet är det ett outnyttjat (läs inga rabatter eller blommor) områden i trädgården som skavde lite på hjärnan.

<--- framsida av tomt (vä) --- (hö) baksida --->
Bakom häcken har vi grannarna.

Jag hade först tänkt göra en stor rabatt där, men fick inte till det i tanken hur den skulle se ut. Jag kikade på nätet, googlade på bilder, kollade rabattkanter i massor med olika variationer. Kollade blommor, kikade på och hämtade inspiration från de trädgårdsgrupper jag är med i på FB. Tänkte mig att rabatten skulle gå i nån  cool form mellan syrenerna och att forsythian var tvungen att flyttas för den skulle vara för stor mitt i. Kanske med syrener och sommarblommor i olika höjder.
Sen läste jag nånstans att syrener stör tillväxten av växter planterade i närheten. Precis som jag redan märkt i de rabatterna som en av våra syrener kantar till. Syrenen frodas, rabatterna... not so much.

Ok en sittplats då, a´la Sommar med Ernst, med gröna växter som väggar. Minns att jag såg det i nåt program där han var in i ett buskage och fixade till en fin uteplats.

Nu hade ju jag inte en riktigt lika vildvuxen trädgård som visades i programmet, inte heller tänkte jag snickra en massa till den, men en schysst fikaplats borde vi kunna fixa till.

De två syrenerna som redan stod där kunde bilda vägg, sedan skulle vi flytta forsythian som stod mitt i åt sidan och låta den bilda vägg tillsammans med en av syrenerna. En annan forsythia skulle hämtas från framsidan. och bilda vägg på andra sidan. Till golv skulle vi lägga grus och en rosenportal skulle passa som ingång.
Googlade lite och hittade en rosenportal i trä med lite rabatt på priset, så den beställde jag. Likaså växter, ett par senblommande kaprifoler. Kikade på grus i olika storlekar och former, vill ju inte att det ska göra ont i fötterna när man kliver i gruset. Jo en sittplats vore inte dumt.

Sen släppte vi projekt "sittplats a´la Ernst" och började vi jobba med projekt minska insyn vid poolside. Där använde vi skärmväggar för att skapa lite avskildhet och samtidigt fixa en plats att köra in bilen på när det behövs (delad uppfart med grannen= kan bli lite trångt ibland), samt en plats med mina "bra att ha grejor" till trädgården.
Skärmväggar ja, inte så dumt alls. Det vore juste att använda vid "Ernst-platsen".

Maken kom med ett inlägg om att vi borde ha samma sort på "nya" skärmväggen som den som sitter på altanen, ett stenkast med svag arm (tom jag klarar att kasta den stenen)  bort från där vi ska ha sittplatsen.  Jo det hade han ju rätt i, det kan nog bli ett virrvarr av olika material annars. För det räcker ju med att jag har ett gäng olika sorters rabattkanter i trädgården redan.

Men vad i hela fridens dar hade vi använt för skärmar till altanen då? Vi fixade till den första sommaren efter  vi flyttade in. Måste varit 2004... Vad var det för skärmar vi använde då?  Så gott minne har jag inte, men jag trodde jag mindes att det var av märket JABO.
Google igen. Efter en stund hittade jag rätt skärmar. Jösses vad dyra de var! Syntes tom på namnet, "Exclusive"! Oh no.
-Vi tar bara en va? -Vilken höjd ska vi ha då? 180 eller 120 cm, vi har båda sorterna på altanen.
Jo en fick det bli, vi tänkte oss den lägre (billigare) och att den skulle stå mot tomtens framsida. Detta för att skärma av insynen utifrån framsidan av tomten (som eg inte är insyn eftersom man då måste gå in på tomten, runda huset och vara på väg in i trädgården på baksidan för att ens se den.

Skärmen beställdes och vi hittade det bästa priset med en av prisjämförelse-siterna.
I väntan på skärmen hann jag fundera lite till. Tur var väl det för jag insåg att skärmen skulle passa bättre på Ernst-platsens högra sida.
Skärmen levererades i alla fall på måndagen efter den helg vi planerat att sätta upp den.  Och det var fel höjd .😶 Jodå, det går bra nu. Efter lite mailande fram och åter (med ett mycket tillmötesgående) nätföretag bestämdes det att vi fick behålla den felaktiga skärmen ( tackar)  och att en ny lägre ska levereras.

Tankeprocessen kring Ernst-platsen i mitt huvud fortskrider. Det är bra att det får ligga till sig lite, mogna. Alla buskar på platsen är i alla fall flyttade och nu funderar jag kring rabatter, armeringsnät och växter.


Bara den där skärmen kommer nån gång, förhoppningsvis rätt höjd och sort, så kommer vi med startpunkt från den börja jobbet.

Återkommer med fortsättning längre fram....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar