fredag 28 september 2018

Flyttar fler växter


Idag var det en bit av denna rabatt som fick en uppsnyggning. Närmast stugan, mellan kortsidan av trappan och staketet har jag haft solhatt planterad. Där kom också upp, en av fåglarna planterad, solros.
Plus en massa ogräs och akleja.


Tröttnade på hur slarvig rabatten såg ut och hur lite jag kunde njuta av blommorna, tänkte att jag ville flytta bland annat solhatten till en plats där den syntes bättre. 
Sagt och gjort. Jag kravlade in bakom solrosen och började ömsom gräva, ömsom dra upp de solhattar som står där.

Sen flyttade jag dom till den nygrävda rabatten. Några blommar än och jag hoppas de kommer trivas och sätta frö på nya platsen.
Där hoppas jag att de kan självså sig och bli flera,


Jag satte dem på båda sidor om armeringsnätet.


De är både rosa och vita, flest vita.

Sen tog jag tag i den utblommade solrosen. Fåglarna har redan börjat käka av de fröer som bildats. Jag drog upp den och flyttade den till rönnen där fåglarna har sin matare. Snodde en liten utblommad kaka med frön och spred dem i hörnet närmast stugan. La en stenrad för att visa mig själv i vår att det är nåt planterat där.

Minnet är nämligen bra, men vansinnigt kort.
Risken finns att jag rensar bort dem i vår annars. 

Sen har jag stört mig på mixen av blommor i rabatten. Jag ville flytta på Aklejan för de blommar en kort period och står sedan mitt i rabatten och är inte så snygga.
Det blev ett stort tomt hål i rabatten, dock behöver en gigantisk granrot tas bort innan nåt planteras där.



Aklejan hamnade i alla fall här istället:

Granne med den gamla äppelträdstammen och hortensian. 
Nedanför har jag min mini-sommaräng.


Sen fyllde jag på lite jord och grävde i den stenhårda delen nära trappan där jag tänkte flytta ut lite höstfägring. Har en kärleksört som inte har trivts riktigt på norrsidan i skuggan av altanen.
Den skulle få komma fram i ljuset och synas bättre.


Slutresultatet
Bakom kärleksörten syns platsen där jag slängde ut lite solrosfrön. Passade på att byta en av de stora  plattorna till en  platta som är hälften så stor.


Här syns nya plattan och nyplanterade kärleksörten.
Jag är jättenöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar