söndag 16 september 2018

Gräva, gräva, gräva

Jag har en Hortensia på framsidan.
Den trivs fantastiskt bra där, så bra att den tar upp alldeles för mycket plats i rabatten.



I våras försökte jag dela den för att den inte skulle ta över hela rabatten.  Jag delade den så gott det gick och flyttade en liten del till en annan plats i trädgården. 
Den hortensian blommar faktiskt i år.

Men tanken med att dela den för att den inte skulle ta så stor plats misslyckades grovt.
I år är den större än någonsin.
Och inte sjutton blommar den heller.


Den måste flytta. Frågan är bara vart?!

Så kom jag på att jag faktiskt kunde foga ihop två rabatter på baksidan och flytta den dit. 

Så idag har jag grävt bort gräs.


 Här syns den ena etablerade rabatten till höger vid hinken.
Den ska bli lite större.  Längst bort syns lite buskar, det är dit jag strävar.


 Här har jag grävt bort det mesta av grässvålen, kvarstår lite gräs mot staketet.
Jorden är fortfarande vansinnigt torr sedan torkan i somras. Det bara dammar när man kommer ner en bit. Dessutom har vi haft en gigantisk gran precis där rabatten till höger står. Den har lika gigantiska rötter. Plus lika många mindre rötter. De sträcker sig snyggt in över hela grävområdet. Galet svårt att få spaden igenom dem när man gräver.  



Mycket gräs blir det, en av tre lika fulla skottkärror syns här. 


Här har jag fått bort det mesta av gräset. Dags att att fylla på jord.



Bild från andra hållet.


Här har jag börjat fylla på jord.
Fyra säckar jord räcker inte riktigt. Får ta mig till Granngården och inhandla mer.
Mitt i rabatten, ungefär där den mörkt bruna jorden tar slut kommer hortensian få stå.

Här har jag fyllt på mer jord och faktiskt planterat lite krokus till våren.  Nu syns det ju inte var, men ändå...
Sedan har jag införskaffat lite kejsarkrona, tio orange lökar och en gul. De ska ner där någonstans också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar