torsdag 7 maj 2020

Projekt rabattkant 2020: Hercules 1 och 2

Jag har verkligen fattat tycke för denna rabattkant.
Modellen heter Hercules och en rulle på 6 meter kostar just nu mellan 300 och 400  kr.
Jag har beställt mina på nätet och i höstas var det rabatt (😀) så jag fick dem för under 300 kr styck.
De är mjuka om man råkar kliva på kanten, skadar varken tassar eller fötter. Gräsklipparen kan åka rakt över utan att knivarna tar i och kanten är gjord av återvunnen och återvinningsbar plast och lätta att skarva om man behöver. Tillverkaren ger 20 års garanti på dem för materialfel.

Innan hade jag använt mig av rabattkant "Nelson garden rostig", 5 meter lång, pris ca 300 kr. 
Snygg, men den höll bara ca två/tre år innan den del som satt i jorden rostat sönder. 
Den är dessutom vass om man kliver på den och det blixtrar rätt fint om man kör över den med gräsklipparen... har jag hört. Nu har jag inte alls testat det... Nej då...Visslar oskyldigt och smiter iväg... ;) 


Först grävde jag med en spade så gräskanten blev rak och det blev plats att trycka ner den nya rabattkanten. Sen får man fylla på med mer jord på insidan.


Nedan börjar kanten komma på plats. Längst upp i bild kom maken med ser jag. Avslöjad. Han är till stor hjälp när det är dags för finliret med att få kanten på rätt höjd.  Jag står nämligen dubbelvikt och jobbar, då jag kan inte gå ner på knä alls längre (gräva går bra). Jag har grav artros och stora smärtor i mina knän såpass att jag behöver kryckor stundtals. Mina folkdansarknän som jag kallar dem. Tänk midsommardanser på tjockt gräs, i backar och gropar tar hårt på knäna. Speciellt när all kroppstyngd vilar på ett knä samtidigt som man niger och vrider (i en hambo). Sa jag att skorna oftast fastnade i en grästuva...
Priset betalar jag nu i form av smärta samt svårt att gå. Men kul var det att dansa, jag saknar det mycket. Jag började som 10 åring att dansa, underbart. 
Åter till rabattkanten...  


Cirka 10-11 meter rabattkant nedlagd. Tack min älskade make för hjälpen. 💖


Rabatt 2 finns på framsidan. Den har kantats av tumlad grå marksten, ungefär som denna
Jag har provat att ha den liggande, stående... men inget har blivit bra. 
Nu får Hercules ta över.
Nedan syns min räddare i nöden i full fart med att lägga kanten på plats.


Många grästuvor blir det.


Snart klart, bara att fylla på med jord och städa undan gräset. Men först skaka av så mycket jord det gick och återbörda alla maskar i rabatten igen.




Såhär snyggt blev det. 


6 meter kant gick åt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar