tisdag 26 maj 2020

Maskrosor och insekter

Åh vad det är viktigt att se till att våra insekter har tillgång till mat. Ett sätt är att låta maskrosorna vara kvar och blomma, där de väljer att växa.

Maskrosor är viktiga för många insekter och blommorna pollineras av humlor, fjärilar, skalbaggar, bin och flugor. Maskrosorna är också värdväxter till fjärilslarver för små fjärilar men också insekter. (Källa: Insektsväxter
Jag försöker i stor grad att plantera insektsvänliga växter i rabatterna. Men jag låter också maskrosorna ta plats. T ex i gräsmattan, rabatten, häckar, vid plattorna mm.  
Sen blir det ett himla jagande för att hindra dem att sprida sig alltför mycket när de blommat över och sätter frö. Men det är det värt för att insekterna ska få mat.



Kolla vad fina de är, de överblommade maskroserna. Bilderna är tagna av mig för ett par år sedan. Dock inte i min trädgård.

Här syns ett exemplar innan den slagit ut helt. Den står i häcken, som jag tror är en måbärshäck. Den planterades långt före vi köpte huset.







 Den här maskrosen står i rabatten mot skogen. Där klämmer sig skogen in med sin växtlighet. Jag har bl a hittat en stor tistel i den rabatten. Den står inte i vägen och får stå kvar i sommar. Tar dock bort en av dem som hamnat mitt i en annan växt.




Här gäller det att vara med när fröbollen bildas. Den samsas med Aklejan.

 Perfekt mat till marsvinen.
 Tittut --->
Mmmm, mat... En humla tar för sig av det goda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar