måndag 18 maj 2020

Premiärplantering i hangingbasket

Nu var det dags att plantera i mina nya hängande amplar från Wexthuset.
 Efter mycket, eller inte, funderande bestämde jag mig för att det skulle bli lobelia som skulle hänga ut nedåt och upptill skulle en hängpelargon planteras tillsammmans med en jordreva.


Jag fyllde upp med jord till kanten på öppningarna. Jorden är blandat med "Basketmate" som består av växtnäringskulor och vattenhållande kristaller. 
Det är första gången jag provar den, förhoppningen är att det inte ska torka ut så fort i ampeln.


När jag planterat lobeliorna i färgerna blå vit och lila, var det dags att sätta fast näten som håller plantan på plats.


Sen fyllde jag på med mera jord. Jag lämnade ett hål för hängpelargonen.


Bakom ampeln syns den rosa hängpelargonen som ska sitta i denna hangingbasket. I den andre satte jag en röd.


Nästan klart, saknas bara jordrevan.


Såhär blev ampeln med den röda hängpelargonen, även där saknas jordrevan.


Himla nöjd nöjd blev jag. Så nöjd att jag glömde fota det färdiga resultatet. Så ni får hålla tillgodo med bilden på arrangemanget innan den blev klar. 


I natt får den sova i garaget. Vi har fortfarande väldigt kalla nätter här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar