onsdag 27 maj 2020

Drömmen om fler träd...

Vi har inte många träd på tomten. När vi flyttade in fanns här ett par syrener, ett äppelträd och ett 
halvdött körsbärsträd (som tyvärr vart tvunget att tas ner).
I skogen bakom stod granarna tätt och tomten låg i skugga mycket av dagen. Men det var en mysig, väl inramad tomt.  
Sen fick kommunen för sig att de skulle gallra lite i skogen bakom. Vips var nästan alla granar och tallar borta, resultatet var en ljusare men samtidigt torrare tomt. Det märks tydligt efter de varmare somrarna, i både gräs och rabatter är det torrt. Vi behöver skugga.
Jag har letat efter sätt att få till fler träd. Men haft svårt att komma på, vad vi ska plantera?
Under tiden vi bott här har en rönn självsått sig i rundeln med spirea. Den syns nedan. Tackar, behövde visst inte ens välja sort. 

Den är fin och lättskött. Vi klipper rönnen varje år och har på sådant sätt hållit ner höjden på det samt fått till en rundare form.  "Våra" älgar har också hjälpt till att gallra. De käkar av grenar, eller bryter helt sonika av dem.
I rönnen har vi fågelmatarna och den ger skugga och skydd åt fåglar, ekorrar och gräsmatta.
Trädgården har ju förändrats undan för undan, med nya rabatter, fler blommor och andra växter växter. Men inga träd.
Idag satt vi på nya sittplatsen, då slog det mig. Jag har ju, förra året, krukat överblivna skott från rönnar som finns rund områdets lekplats. (de skulle kastas efter förra årets städdag)
Om vi skulle ta och plantera dem någonstans.
Kikade åt höger. DÄR, där vill jag ha dem.

Sagt och gjort.
 Maken var snäll och hämtade en sk trädring som blivit över. Han placerade den på platsen jag tänkt mig och jag hämtade krukan med de små rönnarna. Sedan tillbaka till utkiksplatsen för att kolla in hur det såg ut.
Jo det kan funka.

Jag tog några extra bilder (till bloggen) gick in för att påbörja middagen och maken började flytta på markspjutet för torkvindan, som "råkade" stå på exakt den platsen jag ville ha trädet.

Det visade sig vara en god idé att gräva där. För när han grävde upp det gamla spjutet hittade han ett till, på ungefär samma plats. Måste ha varit tidigare ägare som satt ner det och sedan hade det blivit totalt överväxt tills vi flyttade in. 

 Vi planterade rönnen, som då egentligen är två, men de har tvinnat ihop sig. Ska bli spännande att se hur det ser ut när de växer sen.


 Sen fyllde vi på med ny jord och beundrade vårt dagsverke.
Den har en jättefin form.


En bild till...


Sen en bonusbild på den vackra himlen vi haft idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar