tisdag 26 mars 2019

Pioner, pioner, pioner: High Noon

Åh jag älskar pioner!

Har man väl börjat älska dem så blir det lätt att man köper flera. 
Jag har 9 pioner i trädgården i olika skeden och storlek. 8 är sk örtartade luktpioner, dvs pioner som, precis som vilken perenn som helst, vissnar ner och dör när det blir vinter. 
Sen har jag en som är en sk hybrid. En korsning (hybrid) av en örtartad pion och en buskpion. Den har vedartade grenar som står kvar som vilken buske som helst över vintern.  Det är bara bladen ramlar av och dör.

Såhär beskriver den fantastiska hemsidan: "Pionlyckan" hur man korsade olika pionsorter och fick fram "min" pion.

"På 1880-talet hittade franska missionärer i Kina vildarten Paeonia lutea ludlowii med små gula blommor. Den gula färgen var mycket ovanligt o högt uppskattad i trädgårdar. Fröer skickades hem till odlarna Lemoine o  Henry i Frankrike. Så småningom korsades dem med den storblommiga buskpionen, P. suffruticosa o på så sätt fick man fram lutea-hybrider. Man hade då fått fram storblommiga, gula buskpioner. "

Jag ska försöka presentera mina fina pioner här på bloggen, dessvärre har jag inte antecknat namnen på dem när jag planterade dem, bara satt ut namnlapparna i rabatten. Namnlapparna bleknar, så även mitt minne...💫

Jag börjar med min gula skönhet, min (hittills) enda busk/trädpion.  

"High Noon" Paeonia lutea hybrid, hybrid buskpion
(Registrerades 1952 av Artur P. Saunders, USA) 



Färg: Gul med små röda/rödbruna markeringar längst in i basen av kronbladen
Höjd: upp till 150 cm

Blomtid: Medeltidigt (juni), men kan blomma om i augusti. Min gör det, med några få blommor
Blomman: Halvfylld/semifylld, 14 -16 cm i diameter.
Doftar: sött

Jag är väldigt stolt över min fina buskpion, som köptes runt år 2000 på Coops (eller hette det OBS då?) stora trädgårdsavdelning. Jag hade ingen aning om vad det var. Den var gul, min svärmor gillade gult och fick den i present.
Den fick bo sina första år hos mina svärföräldrar. Sen flyttade den till oss 2003/2004. Den står på framsidan av huset och får sol i princip hela dagen.
På dennes plats stod, då vi flyttade in, en stor vit spirea. Rabatten syns på mäklarbilden nedan. Det står två spireor bredvid varandra. High Noon står numera till vänster, på hörnet, vid pelaren. På platsen till höger närmast dörren står numera en orange daglilja min käre granne så frikostigt delade med sig av.



Här nedan syns den fantastiska pionen. Bladverket är otroligt vackert. Nere vid basen står Kungsmynta/ Oregano som jag fick som gåva i en liten liten kruka.



Här nedan syns dagliljan som står granne med pionen. I krukan en räddad rönn. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar