lördag 16 mars 2019

Agapanthus- Afrikas blå lilja, Kärlekslilja

Agapanthus- Afrikas blå lilja, Kärlekslilja 

(Av de grekiska orden agape, som betyder kärlek och anthos, som betyder blomma.)


(Kolla vad tjusig den är. Sommaren 2018)

Växten kommer ursprungligen Sydafrika där den växer på bergssluttningarna.
På svenska kallas den numera för kärlekslilja.
Den jag har är blå, men den finns också i vitt och blå/vitt. 
  
En Kärlekslilja vill under sommaren stå skyddat från vinden och gärna soligt och varmt. Den gillar tydligen också att stå trångt om rötterna och bör planteras om vart tredje till fjärde år. 
Den är inte härdig i Sverige och bör vinterförvaras på en frostfri och ljus plats (fast jag har sett uppgifter om att mörk plats funkar).
Under vinterförvaringen vattnas den sparsamt för att till våren och under sommaren vattnas med näringlösning.

Jag har alltid önskat en Kärlekslilja sedan jag "blev med" trädgård. Vi bodde i lägenhet innan, vars balkong fylldes av fuchsia av olika sorter och balkonglådor med petunior. Men trädgård var en helt annan liga. Jag hade inte modet att våga satsa allt från början. Jag gav mig på pioner i stället, men det är en annan historia. Återkommer till den.
Jag nöjde mig därför med att köpa nåt med lättskött ifrån samma växtfamilj, amaryllis! (kärleksliljan tillhör amaryllisfamiljen) Så tjusiga, fast har en väldans kort säsong. De klarar inte av att få bo i garaget efter julsäsongen och fram till utplantering utan dör hela tiden.
Gissa varför jag inte riktigt vågat mig på att köpa en som i mina ögon är svårare att ta hand om.... Det har också skrämt mig lite med allt extrajobb. Typ låta den övervintra (krångligt), kommer den att dö, kommer jag minnas att vattna under vintern. Nä jag skippar nog för jag är inte tillräckligt bra på att ta hand om den... (PS jag har i år beställt en massa Dahliaknölar 🙈) 

Historien om min älskade Kärlekslilja

På mässan Nordiska trädgårdar mars 2018 tog jag i alla fall modet till mig och köpte en rejäl rotknöl. Den överlevde hemfärden på pendeln i en plastpåse och planterades i kruka och förvarades inne tills det skulle vara dags att få komma ut i trädgården. 
Snart började det till min stora lycka komma upp gröna blad.

Ok hur knäpp är man inte?! På bilden nedan har jag planterat en brun rotknöl i en stor kruka. Sen hämtade jag telefonen och fotar alltihopa... För att citera Baloo i Djungelboken..."Jösses." 🙈
Det blir värre... jag har fler bilder....
Ni kan tacka mig sen. 😜

Nyfödd, eller planterad menar jag. 24 mars 2018 

27 mars 2018

31 mars 2018

5 april 2018

9 april 2018

På egna ben: 22 maj 2018 
Nu har den fått komma ut, den står därborta vid lillstugan, lilla hjärtat. Bredvid hjärtat menar jag, bredvid.


Woho, första blomman! 7 juli 2018

10 juli 2018. 
Men hallå, stoppa pressarna! En ny knopp är på väg upp. Blomma 2 på gång.

19 juli 2018. Kolla vad snygg! 

Sommaren 2018 går ju till historien som den varmaste sommaren i mannaminne och Kärleksliljan trivdes och frodades. Inte jag dock som såg till att besöka trädgården på kvällstid. 

Men även sådana somrar tar slut och det var dags att lyfta in krukan i garaget och hoppas på det bästa. Jag lyfte in min kruka i garaget innan frosten slog till för vinterförvaring. Jag virade in krukan i bubbelplast för att skydda rötterna lite extra.
 I garaget är det frostfritt, men jag har tyvärr inga fönster. Den har fått en skvätt vatten ett par gånger under vintern, men inget mer.

Så jag var lite nervös när jag plockade fram den ur garaget den 24 februari 2019. 

Hade den överlevt vintern i det mörka svala garaget?

Här är den, blomstänglar kvar och nedvissnade gula blad.

24 februari 2019

Nyfrisserad. 
Ser jag inte lite grönt där nere?

In med den i värmen och ljuset i vardagsrummet. 
Jag har dock valt att inte ge den ny jord än, eftersom jag har sett lite väl mycket sorgmygg i nyinköpta jorden, tyvärr. 
 En omplantering fick t ex flytta ut eftersom det verkade vara sorgmyggshotell i källaren på krukan. De är värsta sortens otyg att få in då de äter upp rötterna på krukväxterna. 
Nepp, ingen ny jord än då jag inte vill riskera att sprida sorgmyggen till andra växter. Men den måste ju få lite näring ändå så därför har jag vattnat den med Algomin ekologiskt växtnäring.

Och till min lycka har den överlevt vintern i garaget. 

Kolla grönt!

13 mars 2019

13 mars 2019

Sommarsäsongen 2019, Here we come! 

Psst: Om en vecka är det trädgårdsmässa igen. Kanske kommer jag hem med en lillasyster den här gången...👀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar