söndag 19 augusti 2018

Att flytta en buske...eller två

Ibland är det bara att köra.

Har en Forsythiabuske som står himla fel för att jag ska kunna utnyttja utrymmet till det jag vill.
Det värsta är att busken är hög som attan, dessutom har den rötter som väl etablerat sig på platsen.


Här står den mitt i platsen där jag vill ha ett nytt "rum" i trädgården.
Efter mycket velande om var vi ska flytta den bestämde vi att den skulle få stå i terassen på södersidan.  Där stod redan en gul ginst som inhandlats i våras.

Sagt och gjort Ginsten flyttades till ny plats, en jättegrop grävdes där den stått. Hittade lite rötter från en gammal pion som verkade vara ok. Flyttade dem med till ny plats.
Sen tog jag tag i grävandet för att lossa både stora och små rötter. Jösses så tungt.
Jag var dock mest envis av oss två...
Fram med skottkärran och jag är glad att vi köpte en från Hörby bruk, en skottkärra med två hjul och en hel båge till handtag. Den är så mycket stadigare och stod still medan jag drog den mycket ovilliga busken upp på kärran.
Här står Forsythian på sin nya plats. Nu hoppas jag den överlever. Det har fått 5-6 kannor med vatten. Då återstår bara att få bort hålet med öppen jord i gräsmattan. Jag har sparat grästovor från Poolsideprojektet. Dessvärre var de inte så många så det skulle täcka ytan.
Stort hål blev det.
Här har jag trampat till jorden i hålet. Dags att hämta lite grästovor.


Här har vi lagt ut grästovorna som blev över från poolside, de har gulnat lite men kommer säkert att ta sig. Det gröna friska gräset hämtade jag från överväxta stenplattor i gräsmattan. Förhoppningsvis tar de sig också.
Här sitter ginsten som fick flytta på sig till förmån för Forsythian. På denna plats stod en stackars daglilja som inte verkade trivas. Den fick flytta ihop med sin kompis daglilja i andra terassen, som syns på bilden nedanför Forsythian där den står på sin nya plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar