söndag 19 augusti 2018

Utflykt till Nora trädgård via Utflyktsvägen

Idag har jag varit på utflykt till Nora trädgård i närheten av Vagnhärad/ Trosa.


Åh så underbart det är att vandra runt och titta på alla olika växter och insekter, här nedan en fjäril.


Jag var ute efter höstflox för att pigga upp en rabatt som inte har en enda blommande växt nu. Det ser lite tråkigt ut så flox blir en perfekt växt att fylla den med.

Vi åkte en alldeles fantastiskt vacker vägsträcka dit. Den kallas Utflyktsvägen och är en vägsträcka som bjuder på fantastiska vyer. Utmed vägen kan man stanna vid fina caféer, gårdsbutiker och restauranger. I Järna finns t ex  Saltå kvarn som har butiksförsäljning av deras olika produkter och nybakat bröd samt Saltå kafé med ett gott urval av fikabröd och fantastisk utomhusmiljö att sitta och fika i.


Sedan har vi Ytterjärna med Robygge, Kulturhuset, Nibble
Man kan stanna till och handla lite viltkött på De Vilda  eller besöka Tullgarns slott eller bara njuta av den fantastiskt vackra vägsträckan. Rekommenderas varmt om du har vägarna förbi, sväng av E4 an vid Järna och njut av den vackra landsbygden när du åker söderut mot Trosa.

Åter till dagens uppdrag. Handla flox. Jag hittade flox i flera olika färger,  fyra av dem fick följa med hem.  Hade ett sådant fantastiskt sällskap med i bilen som gjorde att jag fick fyra för priset av två. Varmt tack för blommorna. 💖
De färger som fick följa med hem var: Vit, Ceriserosa, ljust rosa med en mörkare rosa fläck i mitten samt mörkt rosa med en ljusare mittfläck.

Ok jag erkänner, det "råkade" slinka med ett par saker till. Det lila spretiga som sticker upp ur påsen är en Anisört, Anisisop. Den är älskad av både humlor, fjärilar och bin och då kommer den passa alldeles utmärkt i min trädgård.

Sedan hittade jag detta otroligt snygga trädgårdsspjut från Eldgarden. Vildmorot heter den tydligen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar