tisdag 7 augusti 2018

Kan det vara en grävling?! // It´s a badger...// edit 12 aug

 Vår granne har en katt, katten gillar att käka vilda fåglar i trädgården, tyvärr i min.
Även ekorre slinker ner, har jag sett. Jag har matat fåglarna i år även under sommaren och det är för katten riktigt kul att ligga på lur och kasta sig över fåglarna som käkar frö. Jag tycker det är mindre roligt och jag gör allt jag kan för att han inte ska komma in i rundeln med buskar under fågelmataren. Han ser det förmodligen som ett " smörgåsbord" där jag serverar lite mumsiga sparvar.

Vi har klätt in rundeln i hönsnät och fäst nätet i marken med tältpinnar, sen har vi lutat stenplattor mot nätet där ingångarna varit.

Nu har kisse semester och åkt bort med ägaren .

Då upptäcker jag att nån har tagit sig in i rundeln i alla fall.

Denne har grävt på de ställen den tagit sig in tidigare, men inte lyckats. Plattorna har varit omkullvälta ibland, men inget nytt ingångshål. Förrän nu...



Igår hade ett nytt hål i hönsnätet har tagits upp av djuret, som  bevisligen inte är grannens katt (sorry katten).

Jag gissar att det är grävling som tagit sig in för att gräva och leta humlebon. Vi har haft grävling i området tidigare.


EDIT 12/8
*Det är en grävling. Maken såg den häromkvällen när den kalasade på grannens nedfallna plommon.

Här har den grävt men inte lyckats.
Nån har grävt sig in under lillstugan där humleboet finns/fanns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar