söndag 5 augusti 2018

En studie av moln


Kanske min skyddsängel, 17 juli

Månen kikar fram, 22 juli.


Är det månne en elefant?!
Moln är så häftiga. 
Jag gillar att sitta och titta på molnen, se om de föreställer olika saker. 
Det är rogivande och vackert.
Helst skulle jag fotografera alla molnen, men jösses vad kort jag fick ta då. 😁

Igår 4 augusti  fick jag se en massa olika varianter. 
Det började med att jag såg en massa toppiga moln. Jättehöga molnpelare som drog rakt upp i himlen. Endel såg ut som mjukglass. Undertill var de helt platta, som en skiljelinje mot marken. Några av molnen var kritvita, andra såg ut som om det regnade ur dem och andra var i olika nyanser av grå.

Jag gissade att de hette Cumulusmoln, (det är det enda jag minns nämligen) 

Jag googlade lite och hamnade på SMHI´s hemsida.

De skriver så här om Cumulusmoln, eller stackmoln som de också heter: 

"Stackmolnen är typiska för våren och sommaren.  Cumulus (stackmoln) bildas ofta under vår och sommar då marken värms av solen mer än luften. De har också en markant dygnsrytm.

Många sommarmorgnar börjar med en molnfri himmel. Detta eftersom det ofta dröjer ett tag innan solen hunnit värma marken så mycket att de uppåtstigande luftbubblorna når kondensationsnivån. 

Men efterhand bildas små stackmoln (Cumulus humilis). Under dagen kan de växa till måttligt upptornade stackmoln (Cumulus mediocris) och mot eftermiddagen till kraftigt upptornade stackmoln (Cumulus congestus) eller till bymoln (Cumulonimbus). 

På kvällen, när den drivande energin från solen upphör, dunstar stackmolnen ofta snart bort.


Humilis, mediocris och congestus

Meteorologerna har alltså satt namn på stackmolnens olika tillväxtstadier. Små platta Cumulus har tillnamnet humilis och lite mer upptornade benämns mediocris.

När de blir kilometerhöga kallas de Cumulus congestus vilket kan hända framåt eftermiddagen. Dessa kan fortsätta att utvecklas till bymoln, Cumulonimbus.

Ser man ett enskilt solbelyst Cumulus congestus slås man av dess blomkålsliknande och lysande vita former. Från dessa faller ibland regn. På håll kan man då se regnet i form av fallstrimmor under molnet. (Källa: SMHI.se )"


Här ser det ut som det kommer lite regn från molnen.


Någon tittar på mig.
Så fluffigt och mjukt, Kanske lyfter en fågel (?)  upp ur molnet...
Kvällen den 22 juli, molnen ser ut som ett vattenfall.

Kolla!  En grå flygödla flyger ut ur det vita molnet .
Jag tror det är en Pteranodon.
Den 22 juli fotograferade jag denna vackra himmel.  
Vad tycker du denna ser ut som?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar