söndag 12 augusti 2018

Lite tankar om ...väder, växter, projekt och sommaren 2018

Äntligen har temperaturerna börjat återgå till det normala. Fast det känns nästan ute kallt nu, när man jämför med den hetta vi haft.
Det är stora temperaturskillnader där sommarens första månader bjudit på tropiska nätter och riktigt jobbigt varma dagar.
Sommaren har gått in i sin sista månad och sommaren sammanfattar jag redan nu som....väntan! 🔆

Jag upplever att jag har väntat hela sommaren.  Väntat på regn, på svalare temperaturer, att få pyssla med blommorna, njuta av utemiljön, sitta i trädgården och fika, jobba med saker ute som planerats.

I och med det svalare vädret kan jag äntligen utnyttja dagarna till att utföra alla planer som samlar runt i huvudet. Det är stressande att inte kunna börja jobba med det man planerar, samtidigt som det är bra att man inte springer iväg och agerar på första tanken. Idéerna får "ligga till sig" lite.

Vi har äntligen fått möjlighet att sätta sommarens planerade utejobb i verket. Det har varit superjobbigt att gå runt och vilja göra saker ute, men inte kunna pga att utetemperaturerna tangerat 35°nästan varje dag. När det väl regnade mattades värmen av och tyvärr byttes den torra värmen mot en läskig fuktig värme. Lagom är bäst tycker jag.
Nu är det bara att köra, igår sjösattes projekt "Minska insyn vid poolside"

Jag har ett lite andra projekt på gång (i alla fall i huvudet 👷).  Det kommer bli flytt av blommor som står på platser som inte är rätt.
Jag planerar också inför säsongen 2019 genom att se i rabatterna vad som blommat, hur länge och när de blommat. Vill ju ha rabatter som ger glädje hela säsongen. Från tidig vår till sen höst.
lökar och andra "godsaker" är redan beställda från bulbs.se. 
Denna fantastiska Kejsarkrona ska få flytta in i trädgården tillsammans med en gul kollega.

Hur upplever jag att växterna klarat värmen i sommar då?
Jag upplever att många av växterna är mindre än jag är van vid. Givetvis finns det undantag och några är större än vanligt. Blomlådorna t ex de är inte alls lika prunkande som de brukar vara. Luktpionerna har inte heller blivit så stora. Däremot har buskpionen växt som attan och t o m blommat om. Lavendeln har också trivts i värmen. Liksom de nya vackra rosorna Ingrid Bergman samt min rosa ros som jag gissar är en Queen Elizabeth.

Jag sådde tomater i våras genom att dela en köpetomat i 4 delar. De tomatplantorna är taniga och höga. De har inte gett så mycket tomater. Gurka har jag frösått och de har gett en mycket liten skörd. Dillen gick i blom riktigt tidigt, så inga dillkronor till kräftorna här inte.

På det stora hela får man vara nöjd att så mycket har överlevt torkan. T o m gräset som jag trodde var helkört har återhämtat sig bra. Däremot har jag fortfarande stora bruna fläckar där gräset ser ut att ha dött ut helt. Vi får se om jag måste så nytt där.


Slutorden får bli: Lagom är bäst. ;)

Ha det fint!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar