söndag 24 mars 2019

På besök på trädgårdsmässan.


Jag har lagt ner timmar på att planera mässbesöket. Jag har kollat in appen, hemsidan, Facebook.  Jag har gjort listor på vilka blomlökar/blommor jag skulle köpa, vilka montrar jag skulle besöka. Jag har t om skrivit ut två olika mässkartor OCH märkt ut vilken väg jag skulle gå inne i mässhallen. 
Sen har jag planerat för pauser utmed vägen, kollat in alla handlare i appen och märkt ut favoriter i densamma samt besökt hemsidor till de favoritföretag som hade haft vänligheten att uppge det...

Min allra första prio var att hitta tillbaka till Dijkhof Flower Bulbs som hade "schyssta lökar" till salu förra året. 


Upp i ottan, ok jag skulle gå upp runt 7 hade jag planerat, vaknade redan fem. Jag tog pendeln 8.15, så jag skulle vara där redan när de öppnade klockan 9.00. Superbra, inga köer alls. Bara att glida in på mässan.


Mot A-hallen. Upp med mobilen och kolla in bästa vägen till blomförsäljarna. Klart var att jag först skulle ta mig till stället där jag köpte blomsterlökar förra året. 
Gick därför inte in i den närmaste ingången utan planerade att gå utanför hallen, längst bort för att gå in och börja där. 
Jösses vad långt det var, men det var bara att promenera på.... Det gäller att följa den uppgjorda planen...

Gick ju så där måste jag säga. Halvvägs ner mot stället där jag skulle gå in, gluttar jag in genom en dörr och hittar Gecko trädgårdsbutiks monter. In direkt. Dom står ju med på min lista.

Sen det var mässan igång för min del. Jösses vad mycket montrar. Blev helt överväldigad och desorienterad. Såg stegar, buskar, te, kryddor (färdigblandade) och en handelsträdgård. In och kikade efter hallonbuskar.  Hittade inga och gick därför mot stället där jag trodde "min" lökförsäljare skulle vara.

Hittade dom. Fast det var lite konstigt att de inte hade likadant sortiment som förr. Fick i alla fall med mig endel av det jag skulle ha. Sen "råkade" jag köpa mer än vad jag skulle ha. Dessutom fick jag med 4 mysterielökar, eller ja jag vet vad det var när jag köpte dom, men nu? 
Nepp minnet är som bortblåst. Blir spännande att se vad som kommer upp.

Fick en "snygg" påse också, den hängde jag på "dra-maten" jag så förutseende hade med mig. 

Sen knallade jag vidare och upptäcker till min förvåning den monter jag egentligen skulle besökt, dvs Dijkhof Flower Bulbs.  

Vilken luring. Företaget jag handlade av var också från Holland. Men det var fel företag.
Förvirrad var bara förnamnet. För i min koll innan skulle det bara ligga ett företag som sålde blomsterlök där jag var. Så när jag nådde fram till det första bordet med lök, det stod Holland på skyltarna, så antog jag att det var rätt ställe. 

Jag var ju "tvungen" att handla mera, när jag hittat till rätt ställe. I huvudet snurrade samtidigt tankarna om att jag ville lämna tillbaka de kärleksliljerötter jag köpt, för att köpa nya på "rätt" ställe, för jag vet att de har kvalitet på sina saker. (inte sagt att de lökar jag köpt på fel ställe var /är dåliga) Det får vi se i sommar. Men det var ju bara att bita i sura äpplet att jag tabbat mig och handlat på fel ställe.

Träffade på den tjej jag handlade av förra året på mässan. Vi pratade och jag visade mina bloggbilder på växterna jag handlade då.  Fast jag var förbryllad, förvirrad och kände mig helt vilse. Men prata gillar jag ju, särskilt med trevliga människor. Sen betalade jag och gick, efter att ha lämnat min bloggadress. 

Dags för paus kände jag. 

För att landa, kolla på kartan och försöka fatta hur jag kunde ha misstagit mig på de olika företagen. Mitt i mässområdet hittade jag vinbaren, nu dricker jag inte vin, men lite koffeinfritt kaffe skulle i alla fall bli gott.  Det hade de inte.
En kopp te fick det bli, en stor varm och god kopp, nedsjunken i en skön stol...

Det fanns inga sköna stolar, men jag hittade bra höga pallar att sitta på.
En stor kopp föresten?!  En pappmugg var det, modell jätteliten och en pås-te roobios, till det facila priset av 30 kronor.

Flaskan innehåller 7,5 dl och ter sig gigantisk.

Jag hade i alla fall sällskap av en liten pausfågel där jag satt och försökte hitta bäringen igen och komma tillbaka till min noga fixade planering av mässbesöket


Efter en kvarts paus tog jag mig an den andra delen av mässhallen. 
Jösses vad grejer. 
De hade massor som jag kände inte var min grej, t ex korvar och ostar och kläder. Dyra väldigt vackra kläder som jag aldrig skulle ha på mig i trädgården. Ok, på ett gardenparty då, fast det händer ju typ aldrig. 

Efter nästan 2 timmars mässbesök sa mina stackars artrosknän att nu fick det vara nog. Ont var bara förnamnet. Jag satte mig utanför hallen och letade fram jackan. Då upptäcker jag att påsen med allt jag handlat hos den "riktiga" blomsterlökförsäljaren saknades.

Men va sjutton. Jag hade alltså stått och pratat med den fantastiskt trevliga säljaren jättelänge. Valt lökar, betalat och gått därifrån, utan det jag köpt. 
I don´t ork. 
Det var ju bara att knalla in i mässlokalen igen. Sa jag att det var långt dit? Och att jag hade ont i knäna?! Det man inte har i huvudet får man ha i benen....

Hoppas bara att de har min påse kvar och var låg det nu? Efter lite irrande hittade jag fram. Tjejen blev så glad att se mig. De hade letat efter mig, jagat efter i lokalen men inte funnit mig, sen hade de försökt hitta bloggen för att kunna få tag i mig så.
Vilken service. Bästaste var att påsen fanns där och jag fick den direkt, trots att hon hade andra kunder. Bäst service. Underbara människor!

Sen var det dags att traska mot tåget igen. Jag hann med, med 2 minuter till godo.

Nöjd med mina inköp, men väldans trött i knäna.


    Här nedan syns blomsterlökarna från Dijkhof Flower Bulbs, snygga bilder, information om planteringstid mm.


På fotot nedan, i översta påsen: rosenstav vit och lila från mysterieföretaget, under det, från samma företag någon sorts "ormbunke" rådjuren ratar. 

EDIT: Har googlat lite, jag har antagligen köpt "Trädgårdsgloxinia Incarvillea delavayi"


 Nedan alliumlök (tror jag), av nån sort från "mysterieföretaget".


Nedan mysterielök från mysterieföretaget.


Här, den fina påsen jag fick från mysterieföretaget, som också var så justa att jag fick lite extra blomsterlökar som bonus.



Jag är nöjd med dagen och alla inköp, nu återstår det att få plats med alla växter. Lite jobbigt är det ju att man har minne som en teflonpanna och glömt av vad jag köpt. Men det kan jag ju inte lasta mysterieföretaget för.

Nästa år ska jag fotografera deras lappar, om jag köper lök som inte ligger förpackade i uppmärkta påsar. Dessutom kommer jag att försöka hålla mig strikt till inköpsplanen samt leta upp "mitt" Holländska företag att handla ifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar