lördag 16 maj 2020

Luktärt och presentkort


Det är kul att fylla år, särskilt som man får presentkort på Plantagen och andra trädgårdsföretag.
Nedan syns den fina "pallkragen Cultura",  från Plantagen som jag köpt för ett av presentkorten.


Igår var det alltså dags att inviga min fina låda. 
Jag beställde ju lite fröpåsar med luktärtsfröer från Impecta i höstas. 
Ute ven vinden, regnet låg i luften och värmen lyste med sin frånvaro. Höst? Nej bara en ovanligt kall maj månad.
Jag har föresten aldrig haft luktärt i trädgården, om man inte räknar med mina perenna Rosenvialer. Trots det synnerligen svala vädret kände jag att jag inte ville vänta längre och pallrade mig ut i trädgården för att så luktärtsfröerna.  Jag har valt att direktså på plats eftersom jag inte har plats att förså och förvara alla krukor inne. 

Åter till fröerna, sorterna jag valt är:
  • Mammoth, som av Impecta beskrivs som en "storblommande luktärt i variationsrik färgblandning. Mycket väldoftande och extra långstjälkig, särskilt bra i buketter."
  • Franciscus Cupani (kulturarv), som av Impecta beskrivs som "luktärten som doftar mest av alla) Siciliansk vildluktärt, kulturarvssort från 1699. Översållas av halvstora blommor i violett och purpur med fullkomligt underbar doft."
  • Old Spice painted lady, Impecta beskriver den så här. "Kulturarvssort från 1731. Den första kända, namngivna varianten efter den sicilianska vildluktärten "Franciscus Cupani". Väldoftande blommor, rent vita med hallonrosa segel."
  • Black knight, Impecta beskriver den så här: "Kulturarvssort från 1898. Mörkt kastanjeröd med svart lyster, den mörkaste av dem alla. Mångblommande och väldoftande." 


Jag öppnade alla påsar och blandade ihop alla fröer. Sen sådde jag allt i min nya sålåda.
Ska bli spännande att se hur det blir i sommar.
Återkommer med bild längre fram, OM de tar sig vill säga.
Annars får ni hålla tillgodo med bilden nedan, tagen direkt efter sådd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar