tisdag 25 september 2018

Gräva rabatt

Det är tungt jobb.
Jösses, särskilt som jorden är packad lerjord. Jag gjorde i alla fall ett försök idag.
Fram med bästa spaden och skottkärran och ut i trädgården.
Det var svalt trots solen. 
Men en underbar höstdag.

Nedan har jag fixat bort svålen på ena sidan av armeringsnätet.
 
Kolla in den raka kanten där på andra sidan. Bra jobbat, Marie. 
Beundrar mitt verk. Har vikt upp en bit grässvål där vid stolpe no 2.

Jag började med att trycka ner spaden i en linje som jag trodde skulle bli bra. Sen vinklade jag spaden diagonalt med gräsmattan och hackade loss stora sjok av mattan.
Sen var jag tvungen att vila lite. 
Gillar att sitta i solen och bara vara.

Viktigt med vila och beundra.
 Jösses vad mycket gräs det blir, fortsätter lovorda min skottkärra modell Ekeby med två hjul. Står stadigt och lätt att köra. 

Jo här vilar jag fortfarande.


Här har jag äntligen rest mig, jobbat vidare och beundrar de raka (nästan) snygga kanterna på rabatten.


Bara resten kvar då. Städa undan allt gräs samt hämta jord. Här har jag i alla fall vänt jorden i nya rabatten. Tur att det har regnat. Det var tungt. 
Jag fyllde på med en säck jord och planterade lite alliumlök jag råkade få ner i inköpskassen igår på Granngården när jag skulle handla jord.
Ok jag erkänner, jag råkade få med mig lite mer lök, typ bara lite. dvärgtulpan, allium och tulpaner.
Men jag handlade i alla fall jorden. 8 säckar trädgårdsjord och 4 säckar trädgårdsjord blandad med gödsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar