söndag 19 maj 2019

Vårgödsling av gräsmattan.

Jag vill vara så miljövänlig som jag kan i min trädgård. 
 Jag valde därför Algomin gräsgödsel till min gräsmatta, som jag läst mig till skall innehålla alger och vara miljövänlig.
Förr om åren har jag kastat ut de små kulorna på gräsmattan, för hand. Men sen köpte jag en spridare. Det funkar bäst och blir bästa resultatet i form av jämn spridning. 


Spridaren funkar bäst om man inte köpt en påse som legat ute i regnet och sugit åt sig vatten, föresten. Det upptäckte jag då jag hällde upp påsen i spridaren.
Nedan syns årets gödsel. Fullt med klumpar som givetvis fastnar i spridaren. Spridningen tar längre tid och ger ett lite ojämnt resultat. Det ger också en irriterad "trädgårdsarbetare".


Såhär ser det ut i gräsmattan när jag knallat runt. Varv efter varv. 
Ett ganska bra resultat ändå. Nu väntar vi in lite regn så gödslet smälter ner i gräsmattan och gör nytta.


Jag tog en liten paus i spridandet. Det är väldigt kvavt i kväll. Blev varmt och pauser är viktiga. Passade på att plåta trädgården åt ena hållet från min sittplats.


Fotade åt andra hållet med, lika bäst och sen blev ju pausen lite längre i och med fotandet. Pratade med trevliga grannar som hittade årets första, men säkert inte sista, mördarsniglar.


Pauser är som sagt bra. Hur skulle jag annars kunna se och njuta av dessa tjusiga skruvade blad som syns på bilden nedan.
 Återkommer sen till vad det är. Ni kommer ihåg, jag kastade ju alla påsar utan att föra in vad de innehöll för lökar, i komihågväxterna-appen Gardenize. Får se när det blommar sen om jag kan komma på vad det är. Jag gillar Allium, kan det ha varit det som hamnade där? 


Spridaren ser ut såhär föresten, funkar jättebra och är i ganska bekväm höjd. Så jag slipper gå omkring och huka mig.


Sen hann jag också se detta glädjespridande alster i rabatten. En pionrot som ger frukt för första gången i år. Har ingen som helst aning om vad för sort. 


Till sist får  ni njuta av en bild jag tog igår i den fantastiska staden Trosa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar