tisdag 28 maj 2019

Dagens fotografera mina blommor-runda.

Har en inflammation i en axel. Det ger smärtor i skulderblad, axel och höger arm och bröstmuskel. Otroligt påfrestande för både psyke och sömn. Tyvärr hjälper inte värkmedicinen vissa dagar. Jag har också domningar i lill- och ringfinger. 
Värken omöjliggör allt arbete i trädgården och medan gräset växer sig högt får jag passa på att koncentrera sig på allt det vackra, i stället för att irritera sig på att gräset är 3 dm långt.

Gick en runda och det föll några regndroppar samtidigt.
Jag njuter, men det "kliar i fingrarna", jag vill göra något...

Nedan har visar jag bilderna.
Kolla så vackra de utblommade tulpanerna är, dessa är mina älsklingstulpaner. Så fina. Bakom syns lite irisblad och framför dem, bladen från utblommade vitsippor.

 Allium som börjar slå ut. Bakom syns lite kärleksört.

 Nedan är en blomma som börjat dyka upp runt en av mina pallkragar. Har ännu ingen aning om vad det är, men söt är den.

Roseninvarviella, det ska bli så spännande att se hur den ser ut. 
Det kanske inte ens är det jag tror det är. Längtar. 

 Mossflox candy stripes.
 Den blommar så fint i år för den har knappt blommat alls sedan jag köpte den.  Jag för, som du ser, en ojämnt kamp med gräset som kastar sig in i rabatten varje år. Gräset leder kampen, det snirklar sig in på alla möjliga och omöjliga ställen. Gärna mitt i blomman, som synes, och det växer snabbare än jag hinner rensa.

Nedan växer Kuddflox, Cracker Jack. Den kamperar ihop med en brun/röd daglilja jag hade turen att få av grannen.
Jag har en stor rugge på framsidan av huset, originalplantan. Den har jag delat och flyttat en bit av till terassen.


I den andra terassen växer en gul ginst och mer kuddflox. Den är så underbart vacker. Den vänstra av dem verkar lite missnöjd. Vet inte varför den är lite tunnare än sin kompis, de är planterade samtidigt. Kanske är det schersminen ovan som stör. I övre terassen till höger har jag medvetet låtit rödklövern komma ner. Mamma älskar rödklöver, därför får den bo kvar i rabatten.

 Man ser tre decimetersgräset framför  plattorna. 

Till höger om terassen har jag mitt jordlager, gömt bakom en helt underbar syrén och en bit staket. Perfekt plats.


Närbild på syrenen, den doftar ljuvligt och har stora klasar med blommor.

På framsidan står hortensian kvar och spretar. Den kommer att flyttas i höst, för att ge plats åt en ny pion.

Grannens fina Ginnalalönn (jag tror i alla fall att det är en sådan)ynglar av sig i mina rabatter. Innan har jag rivit upp dem och kastat, men nu tänkte jag skulle se om de ville trivas i en kruka i stället. 


 Köpte en potatiskruka och satte tre potatisar. Nu har en börjat titta upp. Var lite orolig att jag satt den i för tung jord, så jag blandade i lite sten. Men kanske kanske kan det fungera.

Till sist...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar