torsdag 16 maj 2019

Det spirar

"Mini-ängens" sådda frön har börjat titta upp. Dessvärre upptäckte jag att den fröblandning jag köpt från Granngården innehåller gräsfrön. Attans, DET vill jag ju verkligen inte ha i sommarängen. 
Blir till att dra upp om de kommer före blomfröna.


Lillstugans rabatt har också börjat bli grönare. Här finns det en stor blandning av fröer; tagetes, ringblomma, prästkrage, honungsfacelia, blåklint vallmo, pionvallmo, lin m.fl...
Jag har glömt allt jag slängde ut. Rensade lite i "frölådan" och kastade ut en massa frön.
Nu hoppas jag bara att mördarsniglarna håller sig borta. De kan rensa en rabatt på grönt på nolltid.


Jag gissar att detta är pionvallmo. De fröerna är så små att det är omöjligt att fördela ut en och en. Ni ser så tätt de sitter, jag "lovar" det var meningen att de skulle sås så. Eller inte 😋


Alpklematisen har så otroligt mycket knoppar. Den verkar sprida sig lätt, gissar att det kan vara fåglarna som hjälper till. Har från början haft den på södersidan av huset. Där ser jag i häcken mot grannen en massa dotterplantor av klematisen. 


När jag fotade kom en humla surrande, den verkar försöka "bryta sig in" i knoppen. Förhoppningsvis slår knopparna ut inom en snar framtid så humlan slipper jobba så hårt för sitt käk.


Men kolla terassen! Det börjar skifta i rosa på de nedre terassdelarna. I de övre sitter från vänster Bergenia, schersmin, forsythia, schersmin, sibirisk ärtbuske/häckkaragan, sedan en förmodad pärlrönn och till sist en kattkissluktande enliknande sak, kanske kryp-En.
Den övre terassen är det en duktig tidigare husägare som anlagt. Den ligger i full sol och backen består till 95 procent av bara sand. Jag har inte förändrat så mycket i den. Jag har flyttat dit kryp-Enen från en annan rabatt, samt forsythian och sen har jag planterat en av schersminerna.


I de nedre terasserna, som jag anlade för ett par år sedan, har jag planterat,  mossflox och orange daglilja. I den bortre mossflox och en gul ginst. Det är svårt att få blommor att överleva i torkan.


Här är början på terassen, längst till vänster. Dit har jag flyttat den fantastiska plymspirean, den trivs som bara den. Där satt från början rabarber och bakom upp i backen var det ett jordgubbsland. Det blev inte många jordgubbar där tyvärr. 
Det är oerhört svårt att hålla bort gräset som växer ner i rabatten. Har försökt sätta iris, de syns lite till vänster, sen sitter det en stackars rosa spirea där samt lupiner. Inget lätt ställe att odla något på. Är oerhört torrt och det bor många skogsmyror i backen. De är ettriga de. Nyps som attan.


Kolla en besökare i blomsterängsrabatten, nässelfjäril tror jag det är. 


Till sist en bild på hacke Hackspett som tar för sig av solrosfröna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar