lördag 18 maj 2019

Nytt projekt- kasta ut gamla fröer


Det här är vår rabatt med buskar. Vi kallar den rundeln.
Det är en originalrabatt som jag egentligen aldrig gjort något med, förutom klippt ner spirean som står där. Nån gång har vi lagt på täckbark. Nästan mitt rundeln i finns en rönn. Den har kommit upp av sig själv ur stubben av ett gammalt träd som stått där innan. 


Spirean är mörkt rosa -ish och älskas av humlor. 
Men rabatten är lite tråkig. När den var som störst var den vacker, men undertill i skuggan bodde alla storätande mördarsniglar. Samt grannens katt som låg på lur för att fånga och käka upp "mina fåglar".  För trädet använder jag som fågelmatarträd. Har ju satt upp holkar på lillstugan, vill göra miljön gynsam för fåglarna och matar med nötter och solrosfrön.

I år tänkte jag att jag måste så något mer i rundeln. Den är lite trist. Så jord inhandlades till ett bra pris i vår lokala Coop-butik. Sedan var det bara att inventera min frölåda på fröer som kunde passa. Hittade några torra gamla fröer i ett kuvert som jag skrivit kungsängslilja på.
Det blir fint (kanske) i vår, om det är liv i fröerna.
Men jag ville ju ha nåt mer där, ner i lådan igen.
Kolla där ja, ett jättekuvert med frö till Rosenskära
Blir perfekt, kanske, eventuellt.
Ja, ja. Det blir ju inga vackra blommor när fröerna ligger i lådan.
Friskt vågat, en massa vunnet...
Återkommer med bild på rabatten lite senare.


Närbild på en av mina trädgårdsmedhjälpare. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar