lördag 25 maj 2019

Nyuppkommet och inneboende i trädgården

Närmast i rabatten upptäckte jag nyss att två av de, på årets trädgårdsmässa inköpta rotknölar, börjat växa.
Jag har googlat och tror att jag köpt: 


Personalen vid försäljningen på mässan, kallade dem för "ormbunkar och rådjurssäkra" och jag köpte. Fråga mig inte varför... Jag hoppas de kommer att trivas och växa sig stora.


Det där "flygande tefatet" i mitten är en solcellslampa från Ica maxi. I bakgrunden kärleksört.
PÅ bilden nedan syns ett litet experiment. Jag råkade få med mig en fröboll av en klematis för ett par år sedan när jag besökte en butik. 
Sen har fröbollen legat i en ljushållare i köket. I år, 1/5,  slängde jag ner fröerna, eller det som var kvar av dem i ett par krukor. 
Tada! 
Hoppas bara nu att det är de fröerna och inte "snöfallet" av aspar som tagit sig i krukan.


Nedan syns min fågelholk som har hyresgäster. De verkar städa idag då de hängt ut lite av inredningen på vädring. 


Nedan har vi bihotellet. Även där har jag hyresgäster.

Det är lite spännande var de väljer att bo. Både holken ovan och bihotellet har hyrsegäster. De två är placerade på höger sida om fönstret på lillstugan. På vänster sida om fönstret sitter också en holk och ett bihotell. Inte lika populärt kan jag säga. 
Vakant!
Får se om jag kan placera om så det blir inflyttning där med. Jag tror dock att de inte kan sitta för nära varandra.

Det är viktigt  för mig att göra trädgården vänlig för fåglar, bin, fjärilar och humlor. Därav både holkar, bihotell och mycket växter som drar till sig insekter.
Jag försöker ju också skapa en liten sommaräng och i år har jag även sått blomfröer i några rabatter som sett lite klena ut. T ex den med stjärnflocka kommer förhoppningsvis få sällskap av ängsblommor. 
Jag försöker också se till att trädgården blommar från tidig vår till sen höst. 

Nedan är ett av, få mer blommor och ge insekterna mycket mat, projekten. Ni minns rabatten rundeln som jag skrev om för några dagar sedan?
Kolla. Det gror redan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar