måndag 22 april 2019

Underbar utsikt....

....fast det ser himla kalt ut innan alla lövträd fått löv. När vi flyttade hit 2003  stod det en tät skog av barrträd som en vägg runt tomten. Nu är det mer öppet.


Idag tömdes trädgårdstunnan av återvinningsföretaget, för första gången sen jag fick den levererad. Nu gäller det att fylla den igen tills nästa gång de kommer. 
Har hunnit med en massa i trädgården idag. Känner dock att krafterna inte riktigt återkommit så, många pauser blev det. Tur att vi har många sittplatser i trädgården. Jag tog bl a en liten paus här vid nya sittplatsen, det efter att ha grävt ut det sista (evt) på rabatten på bilden nedan. På bilden ovan syns lillstugans trappa som också är en skön plats att sitta på. Särskilt på våren då solen ligger på större delen av dagen.


Där i slutet på rabatten kommer antagligen en klematis planteras. I rabatten nedan har det också hänt saker. En stor risig spirea har fått flytta på sig. 


Den bor numera här, i slutet på rabatten vid staketet. 


Det blev mycket plats att plantera på utmed lillstugans vägg efter flytten av spirean. I den rabatten växer redan en klematis (alpina), några små stockrosor (frösådda inne förra året), riddarsporre, en blandning av sommarblommor samt några bolltistlar. 
Jag har ju "lite" fröer sparade, så jag raidade frölådan och bestämde mig för att slänga ut en sjujäkla massa pionvallmofröer och svärmors sparade stockrosfröer. Sen tröck jag ner några lökar köpta på mässan, Natthyacint. Ska bli spännande att se om de kommer upp.
Kolla nedan, lika pedagogisk igen med att visa var de sitter....


Hittade lite nejlikefröer jag köpt på tradera. Slängde ner dem med... Hoppas något tar sig. Har lite plats över. Får raida frölådan igen. 
Sen kom jag på att jag skulle öka på min plats med sommarblommor, Min "äng". Den var väldigt liten förra året. Utökade den lite i år. Typ 1dm runt om.


Nedan syns de fröer jag sådde. Hittade storpack på Granngården. Kommer räcka länge....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar