torsdag 4 april 2019

Dahlialökarna i jorden


Jag som avskyr att hålla på och passa, bära krukor och övervintra, det är jobbigt... 
Så varför inte köpa lite Dahlialökar?! 
Heja mig!
Hur tänkte jag nu, det kan man undra?! Lökarna är levererade, eller lökar och lökar föresten, de ser helskumma ut. En massa spret, en hård stambit och ett gäng smala potatisar i grupp.


 Har i alla fall förstått att man ska plantera lökarna i kruka  först och låta dem komma upp en bit, innan utplantering. Det för att den spanska skogssnigeln alias "mördarsnigeln" älskar att käka upp de små späda plantorna som först tittar upp ur jorden. Planteringstid är april till juni för blomning i juli, augusti.
Nu är det april, så ut i garaget för att hitta lite krukor. 
Visade sig svårt att få krukorna att räcka till. Jösses vad stora endel av lökarna var. Och hur skulle de sitta? Äh, ner med dem så hoppas jag på att det funkar.


Här syns krukan som med lite knixande fick ta emot 4 lökar. 3 vita spindeldahlia och en rosa Evanah (i mitten).



Kolla vad fint det blev. Väx nu!
I den högra blå lilla krukan till höger fick jag plats med två dahlior, Wittermans best. De ska bli röda när de blir stora. I lerkrukan till vänster sitter en Wittermans best och en röd Happy single Romeo.


Såhär tjusiga ser de ut nu, säkert felplanterade eller så, men vad sjutton, kom igen, sa jag att jag aldrig haft sådana lökar förr?!
Närbild på de vackra, eller inte, pinnarna som jag antog skulle sticka upp lite. 


Nedan pedagogiskt pinnarna med respektive påse bakom. Nu funkade inte det knepet för att veta vilken lök som är vilken sort eftersom jag tog bort påsarna efter jag tagit bilden. Lär väl se vem som är vem när lökarna kommer upp och blommar sen... 


Nu trängs i alla fall krukorna med nyplanterade dahlialökar i vardagsrummet. Hoppas lökarna tar sig.
Wish me luck.


Nu låter det kanske som jag ångrat köpet, inte då. De är fantastiskt vackra. Jag, däremot, är lite bekväm. 🛏️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar