måndag 15 april 2019

Och jag som bara skulle ut och kolla om pionen börjat komma upp...

Det blåser fortfarande snålt om benen, men idag har jag varit ut en tur i trädgården. Solen sken i alla fall och det var nästan varmt.  
Var lite nyfiken på om nån av pionerna närmast lillstugan hade klarat vintern. Japp, det hade den. Hoppas så att denna blommar i år. Den ska vara rosa i färgen och jag fick den som premie då jag började prenumerera på tidningen "Allt om trädgård." Har ingen aning om vilken sort, tyvärr. 


Sedan passade jag på att plantera både solhatt (den nya) den sticker upp där bakom det torra. Titta noga, det lilla lilla gröna bladet... Det torra i förgrunden är föresten blomställningarna till solhatt Magnus.


 När jag ändå var ute tänkte jag att jag skulle nog passa på och gräva lite rabatt. Fick ner knölarna från mysterieföretaget, ni vet de där som de kallade för ormbunkar. Men som antagligen är: Trädgårdsgloxinia Incarvillea delavayi, de kommer stå där i jordhögen du ser på bilden. Tre av knölarna hade redan fått fina "ögon, så jag vet att det är liv i de tre i alla fall.


När jag ändå stod där och planterade kom jag på att jag lika gärna kunde gräva lite på den nya rabatten. Den lilla spaden duger inte till det, så in i förrådet. Jag fick vräka mig över skottkärran, studsmattan som vinterförvaras där och en presenning som också låg där.  Efter lite lirkande fick jag fram spaden. Den fastnade givetvis först i ställningarna till blomlådorna som jag har står där med. Och vattentunnan, glömde jag den.  Fullt är bara förnamnet.  Men tillslut kunde jag få fram spaden i alla fall, utan en enda svordom faktiskt. (maken fick hänga in den i förrådet sen ;)) 
Här nedan ser ni hur jag börjat gräva. Det är där till vänster om stolpen som Trädgårdsgloxinian hamnade.


Måste ta en bild i denna vinkel med. Looking good! Jag kämpade lite med att få bort grässvålen, men det gick bra. Tur att inte gräset kommit igång så långt än. 


Bäst att gräva den andra sidan med. När jag ändå håller på menar jag. 


Tog en liten paus i snålblåsten. Jösses vad kallt det är. Glömde nämna att jag skulle bara ut och kolla på pionen....  Så jag hade inte riktigt rätt kläder på mig. Fryser faktiskt fortfarande. Stenarna på gräsmattan ska markera ungefär var portalen ska stå. 


Pausade lite vid lillstugan också, innan jag gick in.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar