torsdag 18 april 2019

En luftrörskatarr stör mina planer....

...men hallå, termometern visar ju 20 grader i solen. Jag behöver få ner mina, på mässan köpta, lökar så... ut i trädgården med mig. Host, host.
Jag planterar i omgångar och tar täta pauser, så orkar jag nog...

Den nya rabatten var, när jag började i förmiddags, inte riktigt klar.  Själva slutklämmen saknades. Jag har ju grävt ur den och fyllt på med både jord och gödsel, så det borde vara alldeles perfekt att plantera. Bättre än att lökarna ligger inne och ruttnar. Lökarna med Rosenstav, hamnar där, närmast spaljén. Där du ser de två vita lapparna på jorden, där planterade jag lökarna. (pedagogisk jag är) ;) 


Jag har ju snackat om att plantera hallonplantan i zinkbalja. Nope, har ångrat mig. Den står just nu där under det vita tältet mitt i rabatten. Tält får det bli eftersom vi fortfarande har många minusgrader på nätterna. Tältet blir också skydd mot den starka solen under dagtid.
Notera att rabatten fått sin slutgiltiga form på bilden nedan. Tur är väl det eftersom jag annars irriterar mig på det varje gång jag går förbi fönstret. Nu kommer jag bara att irritera mig på att portalen inte är uppe än, så jag kan gräva klar rabatten på andra sidan... Jag vet!! jag är stollig... 😝

Nedan en närbild på vad som hamnat i jorden: Rosenstav, vita och lila. Jag är så pedagogisk så. Lägger lapparna på jorden... Smart! För att få bästa(?) resultatet tog jag alla lökarna la i samma hög. Sen blandade jag ihop dem och placerade sedan ut dom uppepå jorden. Sen grävdes de ner, en efter en.  Hoppas på en riklig blomning och snygg blandning av färgerna när de blommar i sommar.


Runt hallonplantan har jag frösått lite Strandkrassing. Den har jag aldrig haft i rabatterna förr, men förstår att den är fin. Nu vet jag ju inte om mördarsniglarna också gillar späda plantor av strandkrassing. Risken finns. Borde kanske ösa ut en påse frön till så det åtminstone blir en planta i sommar. En påse= 4-5 löpmeter... 
Längst ut till höger, närmast portalen (aka brädhögen), har jag en fin plats kvar att plantera på. Jag tror, just nu, att jag ska flytta dit en befintlig planta från framsidan av huset. Hinner säkert ändra mig innan dess...

Här ligger delar av portalen på den plats den kommer att hamna på när den blir klar och ihopbygd. Fast stående då, det fattar ni säkert. Till vänster om den härifrån räknat är det fortfarande gräs på en lite plätt. Det kommer bli rabatt där med, med något som klättrar över portalen.



Jag passade på att plantera andra lökar med, här är det den solälskande Montbretia som fått sin plats. Till höger om den syns lite Irisknölar. Eller torrt krafs som var Iris förra året...

Sen hann jag med att fika, prata med våra trevliga grannar, spana på talgoxarna som inspekterar fågelholkarna, fika igen (med maken), värma mig i solen och njuta av en alldeles fantastisk dag i trädgården. Nu blir det till att steka påskens köttbullar och jag hinner säkert med en fika till. Fast inne denna gången. När solen dalar blir det himla kallt ute. 
Ha det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar