torsdag 11 april 2019

Gullande, sorgmyggor och steppdans

Det har varit ett gäng kyliga dagar här på orten. Snön har fallit och nordanvinden har tagit i så det knakar i huset. Tack och lov ligger inte snön kvar på marken, som den gör lite längre norrut.  Men rejält kylslaget har det varit och jag har i inte riktigt känt för att ta mig ut i trädgården. 
Vad har jag gjort under tiden?
Jodå jag har gullat lite med det jag har står inne i huset i väntan på varmare tider.  


Statusrapport.
  1. Agaphantus ser ut att ta sig. Båda två. 
  2. Dahlialökarna händer det ingenting med.
  3. Min lövkoja, sådd 2/4, har redan tagit sig och upp spirar med söta små stänglar.
När jag gullade som bäst upptäckte jag till min fasa att det flyttat in icke betalande ovälkomna hyresgäster! Vilka? Jo dessvärre kom det sådana där rackarns sorgmyggor med de knölar/rötter (som hade jord i sin påse), köpta på mässan!  

Knölarna/rötterna har legat i en bärkasse på golvet bredvid krukorna med Dahlia och Agapanthus, i väntan på utplantering. Som sagt mitt i gullandet tittar jag ner på "lökpåsen" och upptäckter att det är en massa sorgmyggor som svärmar runt den. -Järnvägar också🚂. Ner i påsen, lokaliserade källan till de två påsarna med Solhatt. (Köpta hos min favoritlökförsäljare 😞). Det är en svärm av flugor som kryper i påsen, men ve och fasa, de hade också tagit sig ut i själva bärkassen. När jag öppnade bärkassen for ett helt gäng sorgmyggor ut på golvet. Jag som alltid drömt om att få steppdansa testade med lite färdigheter. 💃 Dessvärre är jag inte så snabb i benen längre så några kom undan. Jag lovar att det var många och vad värre var, några har tagit sig ner i mina andra krukor. 😳
Kriget har börjat.

Steg ett blev att ta ut alltihopa på altanen och kontrollera "roten till det onda" 😁. Jag öppnade påsen och märkte direkt att flugorna hade haft en riktig härlig tid. För av 6 knölar (3 i varje påse) fanns det bara 3 kvar att plantera, samt  rest av nåt ruttet.  Två knölar/rötter var spårlöst borta. Vad göra? Plantera ute är nog bäst. Jag valde ut en plats för nerplantering och planterade de som verkade leva.
Dyra blommor blev det, betala för två påsar och få en påse att plantera. Samt att mina andra älskade växter drabbas av sorgmyggans framfart. Ingen bra deal. 

Sen blev det till att googla på lösningar.

Jag vet att det finns någon sorts gula klisterremsor att lägga i krukan. Hittade dem på Wexthuset. Beställde genast hem.  
Jag hann inte ens sätta den första i krukan innan en hyresgäst satte sig där. Huvva. 



Nästa steg blir att beställa nematoder. Dyra nematoder, vojne, vojne. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar