torsdag 17 januari 2019

En promenad i trädgården




Idag var jag ute ett varv i trädgården. Kikar på stommen, den "blanka" duken som skall fyllas med underbara växter i sommar. Den finns ju där trots att trädgården vilar under sitt snötäcke.

Jag har ju samlat på mig lite fröer genom åren. Endel har jag fått av min käre framlidne svärmor. Andra har jag samlat i min egen trädgård, eller "råkat" få med mig när jag var på besök vid en rabatt där de skulle kasta och rensa bort överblommade bolltistlar. Men jag har också köpt en massa fröer.

Sen har jag testat att förkultivera inne. Inte min grej kan jag säga. Inte mycket överlever för att kunna planteras ut. Jag tror jag föredrar att kasta ut en näve fröer och hoppas på det bästa att de tar sig.

Nedan syns de vackra fröställningarna till mina rosenstavar. 
De har jag faktiskt inte ens tänkt tanken på att plocka fröer ifrån.
Blir till att promenera ut i morgon och samla lite.
Helst skulle jag vilja ut direkt och samla, men gissar att grannarna skulle fundera om jag i pannlampa trampar runt i trädgården och samlar fröer... 
😁


Fågeln som sitter och filosoferar på räcket är en av en hel svärm fåglar som raidar fågelbordet just nu. Har ingen aning om vad det är för sort. Så fort de märker att det rör sig i närheten försvinner hela svärmen i ett nafs. Att jag lyckades plåta denna beror på att den vilar efter att ha krockat lätt med en fönsterruta. Sekunden efter jag tog bilden försvann den iväg som en virvelvind. Snabb liten rackare.


När jag funderar kring denna plats att plantera på tänker jag mig dels att köpa något som klättrar, men också att flytta redan etablerade växter.
T ex har jag ju ett gäng stjärnflocka som inte verkar trivas riktigt där de står.



Där de är planterade nu skulle jag kunna så ettåriga blommor, som doftar. Kanske kan jag bara kasta ut lite fröer efter att ha jordförbättrat lite.

Fröer har jag ju gott om...

Jo, så får det bli. Jag flyttar stjärnflockan och slänger ut lite av mina sparade fröer där i stället.
Sen har jag ju några pallkragar på sydsidan av huset. I den nedan har jag rabarber. I en annan har jag persilja, dill och gräslök samt egensådda tomater.


Jag har en kvar, i den sådde jag gurka 2018. Funderar på att sätta potatis i den år.  Jag satsar annars mest på blommor i rabatten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar