tisdag 22 januari 2019

Haren på besök.

En fantastiskt fin hare på besök i trädgården.
Den sitter under fågelmataren och äter på det som fåglarna tappat.


Jag gillar mångfalden bland de vilda djuren som besöker oss.

Vi har sett älgar, rådjur, rovfåglar, småfåglar, ormar, skogsmöss, ekorrar, hare, igelkottar, grodor, paddor. Fast jag är inte så förtjust i myrorna som bygger bo överallt. Sen är jag glad att det ännu så länge inte har slingrat en huggorm över tomten. Grannen har sett en stor rackare på sin tomt, så jag antar att den säkert slingrat sig över vår tomt med. Den jag nästan klev på var en snok. Sen är jag inte överförtjust i "mördar"-sniglarna. De kan käka rent i en rabatt över en natt. Vanliga skalsniglar har vi gott om också. Samt grannens katt.

Givetvis käkar en del av djuren lite för mycket på mina växter ibland. T ex har haren eller nån av dess kompisar fullkomligt käkat rent på en ginst jag hade. Ginsten dog efter att ha varit käk en hel vinter.
Varje vår tycker rådjuren att salladsbaren öppnat när mina tulpaner börjat titta upp. Jag håller inte med. 

Men djuren är ju svåra att stoppa, så det är egentligen bara att gilla läget och försöka skydda de växter jag kan genom att täcka för eller stängsla in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar