tisdag 29 januari 2019

Härliga vinter

Nu har vi äntligen rejält med snö. Naturen är så vacker under sitt snötäcke.

Visserligen längtar jag till våren, men trädgården behöver vila lite.


Nedan är grannens fantastiska träd, så vacker. 
Om höstarna har den så fantastiska färger.
Jag tror att det är en Ginnalalönn.


Varje år hittar jag en massa små lönnar som börjat växa i mina rabatter. Jag har bara rensat bort dem, men i år tänker jag försöka flytta dem i stället till en annan plats och hoppas jag får min egen lönn. 
Det gäller att hitta ett bra ställe att plantera den på, då den blir ett rejält stort träd.


Här har jag planterat en senblommande rosenkaprifol (american beauty) och flyttat över Solhatt Magnus (inköpt som knöl från Bulbs 2017). Jag hade dem på annan plats i somras, men kände att de hamnat fel. Sedan har jag tagit frö från dem och strött ut i jorden. Förhoppningsvis kommer antalet blommor öka i år.

Lillstugan

Här sticker det upp lite stjärnflocka, ja eller resterna av dem. De är fantastiskt vackra. Mina har tyvärr drabbats av minerarflugor som är svåra att bekämpa. Det gäller att plocka angripna blad, ska försöka med det mer frekvent i år.

Fjärilsbuske, Solhatt, Rosenstav

Nya sittplatsen

Lillstugan igen.

Lavendel, älskas av humlor och bin. Sprider sig lätt. Har drivit upp nya plantor från frön (ok de har självsått sig ute, jag har flyttat den till ny plats) Klipper ner dem helt på våren, de växer till sig ordentligt på sommaren igen. Vacker och passar fantastiskt bra med rosor.

Klematis Alpina, eller Alpklematis. Blå vacker klematis som blommar maj, juni. Sprider sig som attan helt av sig själv (eller med hjälp av fåglarna). Vacker även på vintern. Blommar om. 

Vilande sommaräng och hortensia. Häcken är från 1993, gissningsvis. Aronia gissar jag på. Ger svarta bär på hösten, till fåglarnas glädje.

Rosa spirea, förmodligen en praktspirea. Blir aldrig större än så, klipper ner den  när den ser för risig ut. Är också en växt tidigare ägare planterat. Älskas av humlor.

Kaprifolen visar att våren är på väg. Denna blommar tidigt.
Denna var planterad av tidigare ägare till huset. Kanske redan 1993 då huset byggdes. Den var otroligt risig och blommade dåligt. Jag klippte ner den totalt, på vinst och förlust, hösten 2017. Den verkar ha överlevt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar