torsdag 1 april 2021

Vårkänslan infinner sig.

Nu är det vår på riktigt. 
Två gånger denna veckan har vi suttit ute och fikat på tomten. 


Ljuvligt.

Förra året var ett tufft år där jag inte kunde göra vad jag önskade och ville i trädgården. 


I år har hoppet har återvänt till mitt sinne. Lusten till trädgården har vaknat igen och jag har redan planterat flera olika frön i rabatten. 
Lite blandade sommarängsblommor som blåklocka, prästkrage, honungsfacelia, vallmo hamnade i en rabatt. I en pallkrage på fot hamnade Zinnia och Zinniafrön hamnade också tillsammans med luktärt i en zinkbalja.
I  samma balja är lite penséer och en minipåsklilja planterad. Se nedan. 


Tur att jag knäppte en bild så jag kan njuta av kombinationen eftersom rådjuren samma natt passade på att käka av varenda blomma på penséerna. 
De grät säkert att lycka när de trodde jag planterat sallad bara för dem. 
Jag var mindre nöjd, men det är inget att göra åt. Jag får njuta av grannens plantering istället. De har två krukor med penséer rakt utanför vårt köksfönster. Rådjuren stod över att knapra på deras...


Jag har redan sett flera fjärilar, humlor, bin. Fågellivet är på gång också. Häromdagen såg jag Knut, ja bofinken alltså.
 Dessvärre har jag också börjat bekämpa liljebaggar som sitter på de stendöda resterna i rabatten och väntar på att liljorna ska komma upp ur jorden. Av tre illröda rackare hann jag ta kål på två. Den tredje kom undan, än så länge.

I rabatterna spirar små gröna växter, nedan syns en liten liten akleja som vågat sig upp.


På bilden nedan så tittar rabarbern upp, eller rättare sagt, en liten knopp har försiktigt brutit igenom jordskorpan. 


Precis utanför tomten står detta träd, ja träd och träd, pinne då. Den är ny och jag har ingen aning om vad det är. 
Jag frågade i en trädgårdsgrupp på Facebook och de tror på fläder. 
Har de rätt? Ja kanske. 
Vi får se om det är den äkta eller den giftiga, druvflädern. 
Här kan du läsa om hur man ser skillnad på dem.


En spindel hade vävt detta konstverk i trädgården. Regnet häromdagen fyllde det med vattendroppar.



Ha en fin påsk!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar