torsdag 1 april 2021

Det här med att driva upp egna plantor...


 

Jag är verkligen inte bra på att så fröer inne på våren. 

 Eller, jag menar att SÅ fröerna är väl ingen konst och mina sådder brukar ta sig fint, men sen ska man ju hålla dem vid liv också... 

Jag kan väl säga att inte många småplantor brukar överleva inne hos mig så att de når en mogen ålder. Tyvärr. Jag skyller på att det beror på att det är för varmt inne hos mig. Jag har dessutom väldigt lite med plats att ställa brickorna med sådder. Sådderna brukar stå i köksfönstret, rakt över elementet som jobbar på såå bra nu. Ni hör Ursäkterna är många...

Jag har i alla fall tänkt försöka med fröer inne i år igen, kanske, eventuellt.

För det visar sig att "någon" har köpt på sig nya fröer OCH samlat in och sparat en massa fröer från trädgården 2020. Bl a har jag, eller jag menar "någon" köpt fröer till "Flox" som ska sås inne. 

OM jag sår inne i år så tänker jag prova på att så i toarullar. 

Under åren har jag provat att så i pluggar, kuber, specialjord, vanlig jord, krukor, etc. Det gick åt skogen, nästan alltihopa.

Så varför inte prova med att så i toarullar, det är ju attans så mycket billigare och lagret av toarullar fylls ju på i en stadig takt i ett hushåll med 4 personer.

Jag vill att det ska vara enkelt att så frö och dra upp fantastiska plantor. 

 Jag vill ha billiga egenodlade och prunkande växter. 

Jag vill stå i trädgården, slå ut med handen och svepa över rabatterna och stolt säga. Dehär växterna har jag drivit upp själv.. och sen efter en konstpaus tillägga, från frö.

 Att direktså i rabatterna är mycket enklare, för mig. 

Men, för det finns ju ett stort MEN.... 

Vi har fasligt mycket mördarsniglar i trädgården det gör att det är det svårt att få något av det jag sår att överleva till vuxen ålder. De rackarna = sniglarna, mobiliserar sig och går fram som en armé i rabatterna. Särskilt gott verkar det vara att mumsa i sig mina späda små plantor. Och fort går det. De kan käka upp en hel sådd på bara någon timme. Speciellt förtjusta är de i solrosorna. Slurp säger det och plantan är borta.

Ibland försöker jag lura dem och köpa små plantor som jag planterar i rabatten. Sen tänker jag att de inte kommer hinna äta allt...

Men det spelar ingen roll, på en natt kan de käka upp plantan så att bara en pinne blir kvar.

Jodå... så att...

Det är tur att man har snälla grannar. Dom är världsbäst på att driva upp egna plantor. Jag brukar få lite gurka och tomatplantor av dem. Gulle dom. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar