onsdag 7 april 2021

Fler favoriter i trädgården. Liljor, liljor, liljor.

Dagliljor Hemerocallis 

Årets perenn 2013.


Dagliljorna tillhör inte liljesläktet, trots namnet.  Vilket är tur föresten, eftersom liljebaggarna ger attan i att äta på dem. 
Min dagliljekarriär började med att mina grannar var vänliga nog att skänka mig ett gäng kraftiga rotstammar då de delade på sin planta. Dagliljor är fleråriga örter och har kraftiga rotstockar. Bladen som kommer blir långa, smala och spetsiga i toppen. När bladen är uppväxta, skickar den upp blomstänglar, på den kan det sitta fler knopparSen blommar varje knopp bara en enda dag. Så det gäller att passa på att njuta innan den vissnar ner. Fast det kommer ju flera efter den, förhoppningsvis. 
Växten är himla tålig och lätt att dela om den blir för stor.  De växer oerhört snyggt och pryder sin plats i rabatten.

Nedan syns hur plantan ser ut idag, 7 april. 
Den är på gång...


På bilden nedan syns samma som den på bilden ovan. Fast i sommar, när den slagit ut.  
Min daglilja nummer 1. 
Färgen är otroligt härlig och jag gissar på att det är den som kallas för, brunröd daglilja, i fackhandeln. 


Jag blev himla nöjd med min första daglilja, så nöjd att jag senare inhandlade en till. Fast en annan färg.
På bilden nedan syns min tjusiga gula daglilja, "Happy returns".
På bilden kan ni också beundra hur snygg den är i växtsättet.

Gult är så snyggt, denna nyans har en så mjuk och mild ton, den passar alldeles utmärkt ihop med den blå prydnadsfågeln.


Nedan syns blommorna i närbild.


En till daglilja har det blivit. Den köpte jag 2019. 
Den heter "Pardon me".
Men den behöver inte alls be om ursäkt,
Vilken fantastisk färg!
Underbar!



Liljor, liljor, liljor.  "Lilium"

I Sverige förekommer det inga liljor naturligt i faunan, men de växer fritt i delar av Europa och Asien t ex i Indien, Filippinerna och Japan men också över den nordamerikanska kontinenten. Liljan beskrevs första gången i Sverige av Carl Von Linné i mitten av 1700- talet och han är också skyldig till det latinska namnet Lilium. Liljor är en flerårig ört med lök och den indelas i fyra olika grupper. Dessa gruppers liljor skiljer sig åt i form av höjd, antal blommor, doft och färg.

Jag köpte egentligen liljor för att min mamma gillar dem. Men visst är de tjusiga där de står i all sin prakt i rabatten. Stora klockliknade blommor som doftar alldeles fantastiskt. Fast det är lite meckigt med de illröda liljebaggarna som också älskar liljor. Fast de föredrar att mumsa i sig dom. Det är ett evinnerligt jagande på dessa röda marodörer. Jag har redan börjat jaga.

Nedan syns min liljerabatt.



I den  ska det vara planterat:  Elodie, Royal kiss, Asiatisk lilja Levi, Krollilja Guinea gold, Muscadet och Tiger babies.


Här ovan och nedan syns Elodie.


Nedan ser ni den liljan som heter "Royal kiss", ni ser att den är svart va? 
Det var därför jag köpte den. För att den var svart. 
Men den djupröda är också otroligt vacker, så jag är inte ledsen.



Nedan syns "Levi" 
Wow, vilken magnifik lilja.
Jag älskar den.



Så långt stämmer det med vad jag tror mig ha planterat.
 
Men kika nedan. En vit alldeles fantastisk lilja som heter...
Ja säg det?! 


Och sedan har vi denna fantastiskt, underbara gula skapelse. Har ingen aning om vad det är. Det måste ha varit fel lökar i påsen. 
Men det spelar ingen roll, 
I lööv them.



Smyger in denna orangea lilja, det är antagligen en Brandlilja. Det är min allra första lilja, köpt på Ica tror jag. Den står lite gömd i en annan rabatt. Den ska få flytta till de andra i sommar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar