söndag 4 april 2021

Lite favoriter från trädgården.

Jag tänkte presentera lite av mina favoriter i trädgården. Det kommer bli många inlägg. En hel serie kanske för alla mina växter i trädgården, är mina favoriter.

Jag tycker det är viktigt att skapa en miljö i trädgården där insekter och fjärilar gynnas. Mina växtval i trädgården är gjorda med en sådan tanke. Mer insekter och fjärilar ger fler fåglar = skönare miljö.

Jag börjar med att visa dessa vackra skapelser.

 Echinacea purpurea, Rudbeckia, Solhatt

Växer naturligt i östra USA och sydöstra Kanada. De har i årtusenden använts av Nordamerikas ursprungsbefolkning som medicinalväxt, just för sina infektionshämmande egenskaper. Jag tycker att de är otroligt vackra och väldigt uppskattade hos både insekter och fjärilar. Därav att de hamnade hos mig.  


Jag har märkt att solhattarna, trivs i trädgården. 
Jag trivs med dem, så jag fyller på med fler solhattar i flera rabatter. Det är lika bra att hålla sig till det som trivs i rabatterna.
På bilden ovan syns Magnus som har en fantastisk lila färg (fast den kallas röd solhatt, när man köper den). Jag har också vita, Alba, röda/orange, gula, cerisea.


Många färger blev det. 



Här fick minisolrosorna i kruka vara med på bild.


Kolla in fröställningen. Helt ljuvligt vacker.

Agapanthus praecox. Afrikas blå lilja 

En annan önskeblomma till trädgården var Afrikas blå lilja.
Det är en växt som ursprungligen växer på bergssluttningarna i Sydafrika och tillhör familjen amaryllis. Jag älskar föresten Amaryllis.
Den överlever inte vintrarna ute i rabatterna (enligt uppgift). Därför är de planterade i krukor. Varje höst bär vi in krukorna i garaget, sen står de där och vilar. Varje vår bär vi ut dem igen och ger dem lite lökgödsel och hoppas på en riklig blomning.
Den blå  Agapanthus var så fantastiskt vacker att jag behövde en till min trädgård, fast vit denna gång. En sådan fixade jag genom att besöka Stockholmsmässan igen. 

Nedan på bilden syns min blå Agapanthus tillsammans med vit och lila solhatt, solros och rosenspirea i bakgrunden. Den röda blomman är en ros som heter Ingrid Bergman. 



 Den vita är lika vacker som den blå. 
Sedan finns det faktiskt en färgvariant till, den är vit/blå. 


Här är det en liten humla som krupit in i den långsmala klockliknande blomman och  käkar lunch.

Buddleja davidii, Syrenbuddleja, fjärilsbuske

Jag älskar Syrenbuddleja. Buddlejan kallas också för fjärilsbuske och där har vi anledningen till att jag köpte den, för att locka fjärilar. Sedan gör det ingenting att den är alldeles bedårande söt.
Nedan har buddlejan besök av en vit liten spindel. Det är antagligen en Blomkrabbspindel som sitter och väntar på något gott att äta. Honorna kan byta färg till mellan vitt, grönt eller gult. Färgbytet tar ca 24h och de jagar sitt byte utan att använda sig av ett nät. Namnet har de fått då de påminner om krabborna när de förflyttar sig, de springer nämligen i sidled. 
Jag har två stycken syrenbuddlejor i trädgården. Ännu så länge är de ganska små. 


Jag tänker på "stormtroopers" från Star Wars, när jag ser spindeln.

Liatris spikata, Rosenstav

Rosenstav är vanlig i svenska trädgårdar men stammar från östra Nordamerika. 
De  är otroligt fina och jag blev kär i dem när vår lokala ICA-butik hade lökar till försäljning en höst. Jag köpte ett gäng lökar och planterade i rabatten. Färg lila och vit.
När jag gjorde nya rabatter något år senare köpte jag fler rosenstavlökar att plantera i de rabatterna också. Både jag och insekterna älskar dem. Humlorna älskar dem så mycket att de brukar sova på dem på nätterna.


Rosenstavarna blommar uppifrån och ner. 
På bilden har den vita precis börjat blomma. Medan de som är lila redan blommat klart i toppen och påbörjat blomningen längre ner.

Achillea millefolium, Rölleka/ Röllika, Karibacka, Backhumle.

Kärt barn har många namn. I trädgården har jag från början den vanliga vita röllekan/röllikan. Det är en torktålig växt som är vanlig i hela landet. Mina exemplar har själv valt att växa i en av mina rabatter. Trivs de, så varför inte satsa på fler tänkte jag och inhandlade exemplaren nedan.


Visst ser den gula lite grann ut som Afrikas kontinent i sin form? 
Nu har jag gula och röda och vita röllekor i tre olika rabatter.
Röllekan är livsviktig för i alla fall ett 50 tal av våra insekter, om det kan du höra på länken som leder till en intervju i Sveriges radio.
Röllekan är den örten som har flest arter knutna till sig och ökar den biologiska mångfalden.
Därför tycker jag att röllekan är viktig i min trädgård. Det gör ju heller ingenting att den är vacker att se på.


Jag har läst att man kan göra te på den också. 
Det har jag inte provat än.



Tack för du läste. Det uppskattar jag mycket. 

Ha en fin dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar