torsdag 19 juli 2018

Frösådd 2018

I år har jag slagit på stort och sått en himla massa fröer.
Jag köpte fröer av stockros, gurka, malva, div sommarblommor, dill.
Hela vardagsrumsfönstret var fullt av krukor och minidrivhus. Mycket  tog sig fint men hade en tendens att torka ut eftersom det inte var mycket jord i drivhusen.

Grönsaker...
... är vi inte mycket för här, men jag brukar dela på små romantica-tomater och hälla på lite jord i kruka varje år. Det blir finfina tomater.
I år testade jag en annan tomatsort. Gjorde på samma sätt, men den ser inte ut att ge lika god skörd. Kan iofs bero på den mycket torra sommaren.

I år sådde jag för första gången gurka på friland ( eller i pallkrage.) Alla frön verkar ha tagit sig och det ska bli spännande att smaka på gurkorna sen. De blommar av bara attan nu.

Blommor...
...är desto roligare att så. Jag har som sagt frösått stockros i år. Två olika sorter. dubbla och vanliga. Inte många av de fröerna klarade hela uppväxten tyvärr, men 3-4 plantor har planterats ut i rabatten vid lillstugan.
Den är  nu inte mer än 3-4 dm höga, de blommar inte i år och jag hoppas de överlever övervintringen till nästa år.
I rabatten "äppelträdet" har jag frösått malva, både vit och mörkt rosa. De är på gång att blomma...
Malva på G.

Jag har också sått malva på framsidan i rabatten "brevlådan", samt runt en Forsythia. De fröerna har inte kommit lika långt än. Får se om de hinner blomma.










Jag har länge önskat en bi och humlor-lockande sommaräng i en söderslänt...

...så i höstas slängde jag ut en himla massa sommarängs-fröer i en slänten.
Tyvärr är slänten torr i vanliga fall, men denna sommar är det en öken.  Slänten är bara sand under en tunn skorpa med jord. Så det är inte konstigt att det blir torrt när solen ligger på i princip hela dagen.

Gissa om jag fått min sommaräng....

Jag skulle inte vilja kalla det äng. Än.
På ett ställe högg jag bort grässvålen i våras, sådde 2 påsar sommarfrön, där är lite på väg upp. Några blåklint har jag sett, typ 3 plantor.  Men alla andra fröer... Nada.

Jag hoppas fröerna (de där jättemånga dyrt inköpta fröerna) kan övervintra en vinter till och gro till nästa vår.

Jag ger inte upp min sommaräng,  har lite planer. För i rabatten vid lillstugan så kom det honungsfacelia i år, de är självsådda från frön jag sådde förra sommaren. Årets blommor ska få sätta frö och sedan ska jag försöka få några frön att gro nästa år genom slänga ut dessa i höst.

Rosenskära...
... har jag sått i byttor. De är små. Brukar växa som ogräs. Men inte i år. Får se om de tar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar