tisdag 31 juli 2018

Det blommar i trädgården trots värmen

Trots värme och torka har jag ändå endel växter i trädgården som blommar. Man skulle kunna tro att ingenting skulle blomma efter nästan tre månader med torka, men några av växterna trivs fantastiskt bra. Endel växter är mycket mindre i storlek än vad de brukar vara, medan andra är riktigt stora, och rikligt blommande.
Svårast har varit att få blomlådorna att överleva. Det torkar ut fort och det går blixtsnabbt att de nästan är döende av törst, trots vattning varje dag (nästan) . I rabatterna går det bättre.

Just nu blommar phlox. Jag har vita och rosa, där den vita är riktigt hög och har flera blomstänglar. Den rosa är bara en stängel på och den är bara en tredjedel i höjd jämfört med den vita.



Jag har 5 solrosor i år. En med flera blommor på samma stam, gissar att den kommit upp efter jag haft solrosor där förra året.  Helt fantastisk är den.
Den har 4 kompisar som står i min pallkrage för tomater och örter, dom är nog fågelsådda och de är den vanliga solrosen med bara en blomma. Solrosen med massor med blommor på samma stam växer där jag satt ner lökar med solhatt, både vit (alba) och röd (rosa, Magnus). De samsas så snyggt. Fast det blir lite spretigt.


I rabatten på baksidan har jag frösått vit och rosa Malva. Den är hög och fin. Flest av den rosa färgen blev det.  Närmast den syns några av vårens penseér som fortfarande blommar.
I samma rabatt har jag en syrenbuddleja, "Davidii royal red", som nu blommar. Den fick flytta från en annan plats i trädgården i våras där den inte trivdes och hela våren trodde jag att den var stendöd. Men glatt överraskad blev jag när den äntligen började visa gröna blad och nu har den två grenar med blommor. Den är inköpt på Nora trädgård mellan Trosa och Vagnhärad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar