söndag 15 juli 2018

Att beställa rosor på nätet

Jag har letat efter den alldeles fantastiska rosen Ingrid Bergman i sommar. 
Kom på att jag behövde den alldeles för sent. Givetvis var den slut på alla handelsträdgårdar eller stora växtbutiker i mitt närområde. Så jag övergick till att leta på nätet. Slut där med, förutom på Odla. Köpte 3 och väntade ivrigt på leveransen som skulle skötas av Bring. Rosorna skulle skickas från skåne. Jag vaktade som en hök för att se om leveransen skulle ske. För Bring lämnar paketet utan avisering och i denna hetta ville jag inte att rosorna skulle stå ute i solen alltför länge efter en tuff resa.
I fredags dök de upp.
Paketet,  för de låg i en ihoptejpad kartong stod på högkant i solen. Inte någonstans på lådan fanns det en indikation på att man skulle hantera lådan varsamt,  ingen "denna sida upp" -skylt. Givetvis hade rosorna farit illa. De hade åkt runt i lådan då de låg löst. 


Alla stora knoppar och många grenar var av. 




Rosorna hade åkt runt i lådan och de var förpackade "liggande" så att om lådan stod med öppningen upp så var det ok. Men stod lådan på högkant så blev det att en, eller två av dem stod upp och ner, beroende på vilken sida lådan stod på. Vi packade upp och kollade in skadorna, rosorna fick stå svalt i badrummet för att hämta sig lite. 
Vi ringde Odla för att berätta om den bristfälliga märkningen på lådan och den "inte-så-bra", packningen av växterna, de bjöd på frakten.

Jag tror att rosorna kommer ta sig fint för de var kraftiga och fina plantor. 
Synd att de inte fick chansen att komma fram oskadda pga dålig packning. 

Jag är ändå nöjd med mitt köp, ser fram emot att se rosorna växa och blomma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar