söndag 29 juli 2018

Äntligen regn, fast nu blev det fuktig värme

 Jösses vad jag har längtat efter regnet.

Har kollat väder appen varje dag, flera olika appar t o m. Tänkt att bara jag står ut med värmen till på den och den dagen, så kommer regnet och man kan andas igen.
Regnets ankomst har flyttats flera gånger och en gång såg jag i en Facebook-grupp om trädgårdar jag är med i att någon på Enegärdet i Järna lovprisade regnet som föll.

Hos oss kom ingenting, nej nu ljög jag, 10 droppar var det nog som for ner. Vi tog in tvätten som hängde ute, fort som attan och väntade på skyfallet.... Det kom aldrig. I stället fick vi värmerekord med temperaturer på över 35° i flera dagar.  Jösses vad varmt.

 I lördags skulle vädergudarna äntligen bjuda på regn. Men nej inte då. Kanske skulle det regna lite natten till idag, söndag, tillsammans med åska.
Och woho, i morse 04.54 föll det äntligen lite regn,  ca 9 mm fick vi.

Jag gick genast upp ur sängen och ner på nedervåningen, öppnade altandörren för att njuta av svalkan...

Den kom inte, men det var fuktigare i luften. Regnskuren varade i ca 30 minuter.

Under senare delen av dagen kom ännu en skur. Ca 11 mm vräkte ner och ni ser på bilderna hur sjöar bildades på den före detta gräsmattan som inte kunde ta emot så mycket vatten på så kort tid..

Men ändå. Vi fick vårt efterlängtade regn..,

Jag är så glad. Även om vädret blev varm och fuktigt  efter skurarna.

Nästan som att sitta i en ångbastu faktiskt. 💦

Jag ser fram emot lite mera droppar, men gärna att det blir lite svalare samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar