lördag 23 januari 2021

Återblick på dahliarabatten 2020

 När jag packade ju upp mina dahliaknölar i våras (2020) upptäckte jag att de var som torra träbitar. 
Jösses vad besviken jag blev med tanke på förra årets fantastiska blomning.
Jag tvingades köpa nya knölar, då jag inte var säker på att mina skulle överleva alls. 

Tack och lov överlevde några av dem, de blommade inte lika rikligt och det fanns ju andra glädjeämnen i rabatten, både nya och gamla.

Nedan lite bilder som återblick på sommaren 2020's blomning i dahliarabatten.

Till höger syns en nyplanterad pion som jag köpt och planterat 2020, från Svenska pionsällskapet där jag är medlem.  Pionen heter Old Faithful
2019 fick sonen en avslutningsblomma av sin fröken. Jag tror det är en lejongap. Den blommar i alla fall så vackert mörkrosa i rabatten.
 

Till vänster en klematis, Alba luxurians och under metallkronan en marktäckare jag köpt från en annons på Facebook. Det har röda eller vita blommor. Minns inte vad den heter.

Nedan syns alla solhattar, Magnus och Alba, som gett riklig blomning hela sommaren och ut på hösten.



En purpurmejram står mitt bland dem.


En fin metallfjäril har fått flytta in på armeringsjärnet. Bredvid den klättrar klematis Jackmanii.


Nedanför fjärilen har jag sått lite frön som skulle ge en sommaräng. Där kikade en malva upp.
Jag har en förhoppning att den kommer fröså sig till denna sommar.



En röd dahlia håller på att slå ut.


Fler blommor på sonens tillskott i rabatten


Nedan nytillskottet i dahliafamiljen. Café au lait


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar