torsdag 28 januari 2021

Mera snö har det kommit nu.

Det har snöat hela dagen och det fortsätter oförtrutet. Jag gick ut på både framsidan och baksidan för att fotografera. Ja, inte ut i snön. Jag stod kvar på altanen resp. förstutrappan. 
För då slapp jag att ta tiden till att klä på mig alla varma kläder. Det räckte med ett par foppatofflor. 
Lite bra bilder blev det ändå, trots att jag inte knallade ut i spenaten. 
 Nedan syns rabatten som jag kallar för ängen och där gömmer sig det gamla äppelträdet. Ja, det som är kvar av det vill säga.
Det som sticker upp till vänster om stammen är en ginallalönn som jag haft i kruka (grannens träd var snäll och fröade av sig i min rabatt), gratis är bäst.
Det längre ner i backen är fröställningar jag lämnat kvar i ängen.
Det är det bästa tycker jag, att det döda får stå kvar, för t ex fåglar och ibland insekter som kan hitta både föda och skydd.

Genom att vrida mig längre mot höger kunde jag fota genom altanens fönster. Det är mycket snö i terassen med. Stjärnorna som syns är klistrade på fönsterrutan för att inte småfåglarna ska flyga in i det. Nu gör de det ändå, tyvärr.

I terassen står: till vänster samt höger, schersmin och i mitten en halvdöd forsythia.


Installation på bilden nedan kallar jag för "vinter..." ;) 
...Eller så är det, det torra som är kvar av blåklinten som blommade i somras. I  lördags, 23 januari, såg jag bladrosetterna till de nya plantorna (självsådda frön). Jag hoppas de vilar lite under snötäcket.
Vi ses senare...


Tänk vad det svänger, på lillstugans trapp satt jag och solade för mindre än en vecka sedan. Men jag gillar att det är vinter och snö. Våren får gärna lugna sig lite.


Mycket snö är det på trappan nu, i framkant syns den sk. cykelrabatten. Fjärilsbusken har faktiskt gröna blad. Vi får se om den fryser ner helt i vinter, det har den nämligen gjort varje år sedan den planterades i rabatten. Bakom den syns kolvarna av rosenstaven. Den får gärna sprida sig mer med frö.


Denna installation som syns nedan får också heta "vinter".


Vi har ett tak på portalen nu! Ta(c)kar. ;)


Rabatterna syns inte längre nedan. Men det är bra. Snötäcket skyddar dahliaknölarna som jag med flit låtit vara kvar i jorden. Vi får se i vår om de överlevt.


Ny, större mössa, på lyktan. 


Maken har skottat fint på bilden nedan. Jag gick ut och fotograferade snöfallet samt, passade på att ge lite uppmuntrande ord... 
Heja, heja. 
Sen gick jag in igen.


Man ser hur mycket snö det kommit nu när man tittar på snötäcket på häcken mot grannen. Det blir till att skaka ner det innan häcken lägger sig ner. Den brukar inte orka stå upp med all snötyngd.


Andra snöklädda lyktan.


Här nedan syns fågelmatarna. Fåglarna har gömt sig. Jag försökte fota dem rackarna, men de var för snabba och gömde sig.
Jag bjuder därför bara på bilden av själva matarna...

Ni behöver inte tacka... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar