lördag 16 januari 2021

Vila och planering

Lugnet och tystnaden har sänkt sig över trädgården, 
ur snön sticker bara torra delar upp.
Trädgården vilar.


Fast jag vilar inte. 
Det suger i "köpa frön, lökar och kanske en perenn"- tarmen.

Före jul fanns det inte en enda lök att köpa, allt var ju slut. Inte konstigt föresten, de ska ju planteras på hösten. 

Nu väntar jag på att vårförsäljningen ska börja. 

Under tiden passar vi på att mata fåglarna. 
Det drar hit fler kompisar. Som rådjuret på bilden nedan.
Hen dök upp härom morgonen och raidade under fågelbordet.


Tills jag hittar några lökar, så tar jag och planerar inför sommaren. 
Förhoppningsvis kommer jag ha mindre värk av knäartrosen i sommar, bara jag får ordning på värkmedecinen.  

Det jag kommit på ännu så länge är att flytta lite växter som inte trivs.
-  T ex har jag en klematis som jag inte får ordning på. Den bara vissnar ner. Denna sommar ska jag flytta den och byta plats med en kaprifol som trivs lite för bra där den är.
- Sedan tänker jag flytta/ plantera flera av mina bolltistlar.

- Jag ska försöka flytta på rabarbern som inte trivs i sin pallkrage vid söderväggen. För varmt antagligen.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar