fredag 6 september 2019

Dahliorna blommar så underbart vackert

Jag var bra trött på dem när jag planterade ut dem efter förkultiveringen i våras.

En rackarns massa blomflugor hade ju dessutom kalasat på rotknölarna och gjort så att en av dem hade ruttnat helt. Tyvärr var det den vita spindeldahlian som fått sätta livet till.

Kvar var tre olika sorters dahlia.

1. Dahlia Whittemans Best.

Den som blommade först var denna röda skönhet. 
Många blommor som fyller ut rabatten alldeles fantastiskt. Den hade jag tre rotknölar av.




2. Dahlia Evanah


Dahlian nedan ska enligt påsen vara en Evanah, men när jag tittat på bilderna så ser den inte riktigt likadan ut. 
Men jag är ingen dahliaexpert, så jag får lita på etiketten på påsen.

Den är fantastiskt vacker i alla fall.

Tillsammans med solhatt Magnus är den otroligt fin.


De ser lite "rufsiga ut" när de blommat en tid.


...som jag när jag kliver upp på morgonen ungefär...

 😄


Det blommar på bra och det är nya knoppar på gång.



Sist har vi den mörka skönheten som heter:

3. Happy single Romeo

Bladverket är mörkt, blomman är svart/röd och enkel.
Ljuvlig.
Visst är den söt?!

Så cool färg på bladverket. 
Jämför med de ljusa växterna i bakgrunden.


Ny knopp på gång.


Överblommad blomma nedan.


Återigen bladverket! 
Wow!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar