fredag 13 september 2019

Dagens pyssel, göra egna fröpåsar.

September och det börjar bli dags att samla in fröer.

En titt i frölådan och jag inser att den är full. Börjar ragga ny större låda och får tag i ett alternativ. Jag börjar titta närmare på hur jag förpackat fröerna i lådan.
Vilken oordning! 
Fröerna är förvarade ett mischmash av gamla kuvert, kaffefilter, köpepåsar, smörgåspåsar, zippåsar av plast. 
Allt är visserligen tydligt uppmärkt, men det tar plats. 
Mycket plats.



Googlar först efter om jag kan köpa tomma fröpåsar. Det kostar lite ser jag, för mycket tycker jag. Hmm, hittar en spännande länk till svenska YLE, där det beskrivs hur man gör egna.
Perfekt!
Kollar med barnen om de har något tjockare papper som de inte behöver och jepp de hade de. (se till höger bakom limstiftet).

Nedan är mallen jag skrev ut från hemsidan.

Sen var det bara att lägga mallen på plats och börja klippa ut pås-ämnen och vika dem. Fick t. o.m hjälp av barnen.


Så snygga påsar det blev.

Sonen har signerat sina nyvikta påsar, så jag vet vilka som han gjort.

 Jag har börjat fylla de färdiga påsarna med fina fröer, rosenskära i den ena och vit pionvallmo i den andre.

Första färdiga påsen signerad av sonen, det blev bolltistel i den.
Under den syns nästa års planerade sådd.
Ringblommor, massor med ringblommor.


Några fröer har rymt, det är den rosa pionvallmons frön som tagit sig ut ur den gamla påsen. De ska få ny påse snart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar