torsdag 5 september 2019

Solrosor, trädgårdens glada solar.

Dags för solrosorna att blomma.
Jag sådde en massa fröer i våras, två kom upp av de höga solrosorna. Mördarsniglarna är lite för sugna när de små plantorna kommer upp ut jorden.
Rabatten jag sådde i gränsar dessutom mot skogen, så det är svårt att hinna med att rädda de späda skotten.


Denna vackra lyser som en vacker sol i trädgården. Jag blir så glad varje gång jag ser den.


Se så den lyser!

Nästa år måste jag så flera, kommer spara lite frön av denna vackra.


Solrosorna besöks av humlor och andra insekter.  
Den är så härlig med sin gula glada färg. 
För att den inte ska falla i blåsten, har jag stuckit ner lite stöd.


Nedan syns den andre av de två höga varianterna solros som kom upp. Mörkare mitt också älskad av insekterna. Den kommer jag också att spara fröer efter.


Bara att njuta!


Jag hade som sagt sått flera sorter, bland annat röda. Men nej de blev det ingat av, sniglarna hann före.

💟💟💟

Jag sådde också mini-solrosor, där klarade sig tre stycken.
De är samplanterade med rosenskära, en riktigt bra kombination.



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar