måndag 24 juni 2019

Projekt rabattkant no 1

I höstas beställde jag nya rabattkanter till de nya rabatterna. 
Jag har lite olika sorters kanter runt rabatterna i trädgården, för mig spelar det ingen roll att kanterna inte är lika. Vi har mursten, marksten, knäcksten, rostiga och vågiga, samt vanliga större stenar.
Via en grupp på Facebook fick jag tips om denna nya rabatt/gräskant. En mjuk kant vars överdel ligger i höjd med gräset och det blir lätt att både klippa med gräsklipparen över och den ska inte skada fötterna om man råkar kliva på den.

Modellen heter Hercules, kommer i 6 meters rullar, och jag beställde den från odla.se.  Tillverkaren heter GardenEdge.

Nedan syns rabatten, jag har använt favoritspaden och snyggat till kanten, samt grävt ner en bit av "Hercules". Se så snygg början, Hercules sitter redan där den ska, i kanten närmast kameran.


Nedan syns att jag använder den lilla spaden för att finlira lite när kanten ska ner. Man ser att jag ännu inte fått ner den på rätt plats från regnmätaren och mot vänster. Fullt av grästorvor runt om. 


Min vänlige faster hade levererat ett par krukrosor som jag planterade i rabatten.  De fick sällskapa i rabatten med mina "Ingrid Bergman".
Det "flygande tefatet" mellan rosorna är solcellsbelysning.


Efter lite påfyllning av jord blev det såhär snyggt.


Till denna rabatt gick det åt nästan 2 rullar. Kvar blev en bit på mindre än en meter.
Den använde jag till rabatt nummer 2
såhär snygg blev den, en rulle plus restbiten gick åt:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar