måndag 3 juni 2019

Hittade gamla mäklarbilder på huset

 Jag har hittat lite gryniga bilder tagna av mäklaren som skötte försäljningen av vårt hus 2003. Så kul att se. Bilderna visar ju huset i första hand, men jag koncentrerar mig på rabatterna när jag granskar bilderna.
För att ha nåt att jämföra med, har jag tagit bilder från ungefär samma plats som mäklaren stod. Det är som sagt rabatterna jag koncentrerar mig på, huset har målats om ett par gånger sedan vi flyttade in. Färgen är fortfarande densamma. Vi älskar vårt gråa hus.

Jag har egentligen inte koll på vilken förändring som skett i rabatterna sedan vi flyttade in för 16 år sedan. Men det har hänt saker, massor med saker. Det ser jag när jag granskar bilderna. Vi har förändrat mycket. År efter år har lite ändrats. Växter har flyttats, nya har köpts eller givits som gåva av snälla grannar, vänner, familj. Jag har köpt både lökar och perenner. Fröer också, men har lyckats mindre bra med dem. 

 På framsidan syns skillnaden i växtlighet tydligt, vid förstutrappan ser man de två spireorna på den gamla bilden. De var fina, stora och klippta som klot. I triangelrabatten växte det inte så mycket då. Lite barrväxter minns jag och säkert lite vårlökar. Det var fint.

Mäklarbild framsidan 2003 

Nu står det en buskpion och daglilja vid förstutrappan. I triangelrabatten har det hänt mer. Barrväxterna hängde kvar jättelänge, men blev till slut så stora att jag kände att de fick flytta på sig. En klarade flytten de andra "gick vidare".
I stället har jag fyllt rabatten med massor av olika perenner. Varje år har det fått flytta in nya växter. Jag väljer sådant jag tycker om och på senare tid, växter som drar insekter eller minner om min mormor, mamma, farmor, faster eller svärföräldrarna. Det är oerhört viktigt med kontakten till familjen och de som finns här eller gått vidare. Varje gång jag ser växterna sänder jag en tanke till mina älskade.
I rabatten finns bl a en fantastisk rosa ros, tre olika pioner, allium, lavendel, honungslök, gullvivor, flox, kärleksört, liljor och iris.  
Min bild 2019
På baksidan såg det ut som nedan. Vi hade ett äppelträd mitt på gräsmattan. Den sticker in sina grenar till vänster i bild. Det stod kvar jättelänge, sen blev det så stort att det inte var kul att ha det där. Vi beskar det hårt. Det tvärdog. Jag gjorde en rabatt där i stället.
På framsidan av altanen stod det spirea. På norrsidan (vänster om altanen) en gigantisk Löjtnantshjärta. Den står kvar. På södersidan vid den lite högre träväggen fanns en liten rabatt med blå riddarsporre (som inte trivdes). Vi räddade en ömklig syren och planterade i hörnet. Den var vi tvungna att beskära förra året. Den var galet stor. I den, av mig utökade, rabatten på södra sidan står lila Iris, orangea liljor, kungsmynta/ oregano, Blå Iris och en massa smultron. Där har jag också planterat Montbretialökarna jag köpte på årets mässa. Utmed söderväggen på huset stod då en klematis alpina. Samt vit och rosa rosenvial eller perenn luktärt som jag kallar den. 
Mäklarbild baksidan 2003
Nu ser det lite annorlunda ut. På norrsidan står fortfarande den vackra löjtnantshjärtat, men också en stor Besksöta som fick för sig att växa där.  Sedan finns två kaprifol, en i varje spaljé. (den vänstra syns inte på bilden). På altanen har vi bytt staketet till höger, det var himla ruttet så vi satte upp skärmväggar i stället. I rabatten sitter det nu, från vänster kaprifol(senblommande) pion, lavendel, pion, rosor, kaprifol (tidigblommande och kom med huset) samt prästkrage, funkia och stjärnflocka. Sen den nyfriserade syrenen.
På gräsmattan syns den nyaste rabatten. 
Ps. Dahliorna som jag gullat med hela våren frös i veckan. Så gissa om jag känner varma känslor för dahlior just nu.... 
Min bild 2019
Nedan syns lillstugan anno 2003. Även här ser man hur äppelträdet sträcker in sina grenar, denna gång till höger i bild.
 Stugan var bra sliten när vi flyttade in, på taket låg endast takpapp. ett under att det höll tätt. Bredvid stugan, till vänster, stod en gigantisk gran. Dess gigantiska grenar vilade på taket.  I rabatten under fönstret stod spireor. och en och annan aster, dessvärre var den senare hårt drabbad av mjöldagg. 
Vi har, för två år sedan, målat om stugan och lagt på nytt tak och nya vindskivor. Alldeles efter inflytt bytte vi den genomruttna trappan. 
Mäklarbild 2003
Juni 2019. 
Här syns skillnaden. Av granen finns bara en högre stubbe kvar där till vänster om lillstugan. För kommunen var här för ett par år sedan med en stor skogsmaskin och tog ner massor av höga granar och tallar. Tomten blev mycket ljusare och helt plötsligt gick det att sitta längre på altanen om sommarkvällarna. Skönt med kvällssol.
Runt lillstugan syns också skillnad. Till vänster syns början på en rabatt som gick att få till när granen var borta. Visserligen slåss jag med kraftiga rötter och en gräsmatta som bubblar sig efter den försvann, men äh, det funkar. 

Längs långsidan finns det bara en spirea kvar. Närmast trappan står nu en kruka med Afrikas blå lilja. Efter det står en kungsmynta/oregano, lite utblommade hyacinter kom dit i år och sedan står klematis Alpina och är vacker. Den syns på mäklarbilden på baksidan högre upp. Den stod ju vid söderväggen på huset förut. Efter den har jag stockros (frösådda förra året, så de blommar förhoppningsvis i år) samt pionvallmo, sommarängsblommor, lin, honungsfacelia m fl. Efter det snett till höger under fönstret den enda kvarvarande spirean och direkt efter det en blå riddarsporre (flyttad från rabatten vid altanen) och till sist bolltistel.

Jo det har hänt saker sedan vi flyttade in för 16 år sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar